Het belangrijkste kenmerk van de Renault Laguna Grandtour 2.0dCi ‘GT’ zit onder de motorkap: een 175 pk krachtige dieselmotor, die gebruik maakt van een arsenaal hedendaagse techniek, zoals een turbo met variabele geometrie, elektronisch gestuurde uitlaatgasrecirculatie (EGR) met koeling, verhoging van de inspuitdruk (common-rail met een maximumdruk van 1600 bar), meervoudige inspuiting met piëzoverstuivers van Bosch (tot 5 inspuitingen per cyclus: 2 voorinspuitingen, 1 hoofdinspuiting en 2 na-inspuitingen), optimalisering van de verbrandingskamers en deeltjesfilter met periodieke regeneratie (FAP). De voorinspuitingen verhogen het geluidscomfort door het typische dieselgeklepper te beperken. De na-inspuitingen bevorderen de ontsteking van de hoofdinspuiting en verbranden de roetdeeltjes. Zo dragen zij bij tot de verlaging van het emissieniveau nog vóór de gassen de verbrandingskamer hebben verlaten. De motor is ontstaan uit de alliantie tussen Renault en Nissan. Hij biedt met zijn 175 pk een bijzonder hoog rendement en wordt ook toegepast in de VelSatis en in de Espace.
Daarnaast bestaat er een minder krachtige, 150 pk-variant, die in de Laguna en Mégane is terug te vinden. In de Laguna ‘GT’ wordt de 175 pk topversie altijd gevolgd door een manuele zesversnellingsbak. De motor staat niet te klapperen of trillen en maakt amper bijgeluiden. Voorbeeldig. Hij charmeert met een soepele en stille werking, gepaard aan een krachtig optreden en mooi lineaire krachtontplooiing. Toch raakt de fut er wat uit in 5e en zeker in 6e. Mogelijk omdat de motor zo stil zijn werk doet, valt het windgeruis erg op. Dat is er al vanaf 110 km/u en heel nadrukkelijk net boven de voorruit. De schakelmechaniek levert uitstekend werk, maar de schakelpook is iets te glad om er stevig grip op te hebben. De meer dan alledaagse potentie van de krachtbron laat zich merken onder de vorm van driften over de voorwielen bij een extreem sportieve rijstijl. Dwarsnaden in het wegdek veroorzaken wegdriften bij snel genomen bochten. De wagen wordt daardoor zelfs echt uit koers gewipt, wordt heel even licht onstabiel, maar laat zich na wat te nadrukkelijk deinen weer goed stabiliseren.
Bovendien grijpt het ESP heel vlug in, wat de ‘GT’-roeping wat laat verbleken. Het stuur voelt prettig aan, met een goede diameter en velgdikte. Er zijn nauwelijks knoppen in verwerkt, omdat de bedieningen voor de radio op een satelliet achter het stuur zitten. Het stuurgevoel is wat zacht voor een auto die ‘GT’ in zijn naam draagt, al is de sturing best direct. Onze Laguna Grandtour GT 2.0dCi had geen moeite met de meest brutale en beruchte kasseiwegen die we hem voorschotelden. Hij gaat nooit stampen, enkel lichtjes deinen, maar spaart de inzittenden wonderwel. Een gemiddeld verbrui van 8,8 tot 9,2 l/100 km is meer dan behoorlijk in verhouding tot de prestaties van deze motor. Met 68 liter tankinhoud is de autonomie niet uitbundig, maar gewoon correct.
Daarnaast bestaat er een minder krachtige, 150 pk-variant, die in de Laguna en Mégane is terug te vinden. In de Laguna ‘GT’ wordt de 175 pk topversie altijd gevolgd door een manuele zesversnellingsbak. De motor staat niet te klapperen of trillen en maakt amper bijgeluiden. Voorbeeldig. Hij charmeert met een soepele en stille werking, gepaard aan een krachtig optreden en mooi lineaire krachtontplooiing. Toch raakt de fut er wat uit in 5e en zeker in 6e. Mogelijk omdat de motor zo stil zijn werk doet, valt het windgeruis erg op. Dat is er al vanaf 110 km/u en heel nadrukkelijk net boven de voorruit. De schakelmechaniek levert uitstekend werk, maar de schakelpook is iets te glad om er stevig grip op te hebben. De meer dan alledaagse potentie van de krachtbron laat zich merken onder de vorm van driften over de voorwielen bij een extreem sportieve rijstijl. Dwarsnaden in het wegdek veroorzaken wegdriften bij snel genomen bochten. De wagen wordt daardoor zelfs echt uit koers gewipt, wordt heel even licht onstabiel, maar laat zich na wat te nadrukkelijk deinen weer goed stabiliseren.
Bovendien grijpt het ESP heel vlug in, wat de ‘GT’-roeping wat laat verbleken. Het stuur voelt prettig aan, met een goede diameter en velgdikte. Er zijn nauwelijks knoppen in verwerkt, omdat de bedieningen voor de radio op een satelliet achter het stuur zitten. Het stuurgevoel is wat zacht voor een auto die ‘GT’ in zijn naam draagt, al is de sturing best direct. Onze Laguna Grandtour GT 2.0dCi had geen moeite met de meest brutale en beruchte kasseiwegen die we hem voorschotelden. Hij gaat nooit stampen, enkel lichtjes deinen, maar spaart de inzittenden wonderwel. Een gemiddeld verbrui van 8,8 tot 9,2 l/100 km is meer dan behoorlijk in verhouding tot de prestaties van deze motor. Met 68 liter tankinhoud is de autonomie niet uitbundig, maar gewoon correct.