De Renault Laguna debuteerde in 2001 en stelde zich tot doel dé nieuwe ‘stijlreferentie’ te worden in zijn segment. Een niet bepaald geringe ambitie, als men moet aantreden tegen gevestigde waarden als VW Passat en Ford Mondeo, om er maar twee te noemen. Zowat vier jaar later volgde de ‘Nieuwe Laguna’, meer bepaald in maart 2005. Deze gelegenheid werd gegrepen om het gamma te bekronen met een sportieve variant, de ‘GT’. Bij de lancering was de ‘GT’ enkel leverbaar met een 2.0 16V turbo benzinemotor, goed voor 205 pk.
Begin 2006 stelde Renault een gloednieuwe dieselmotor voor, een 175 pk sterke 2.0 dCi. De Laguna kreeg de eer om deze motor als eerste onder de kap te voeren. Renault koppelt deze krachtige diesel exclusief aan de ‘GT’-uitrusting. Wanneer we het concurrentieveld voor onze Renault Laguna Grandtour GT 2.0dCi onder de loep nemen, dan is er naar model heel wat keuze. In de Franse rangen vinden we de Citroën C5 en Peugeot 407SW. Bij de Duitsers verdedigen Ford Mondeo, Opel Vectra en VW Passat Variant de eer. Bij de Japanners werpen Honda Accord Tourer, Mazda 6 Sports@Wagon, Nissan Primera Wagon en Toyota Avensis de handschoen.
Zoeken we echter naar concurrentie voor de nieuwe 175 pk dieselmotor, dan blijkt die uiterst beperkt tot onbestaande. Eigenlijk biedt enkel de onvermijdelijke VW Passat 2.0 TDI 170 pk echt weerwoord. Een Alfa Romeo 159 Sportwagon kan de 2.4 JTD inroepen met zelfs 200 pk, Audi moet naar de 2.7 grijpen, maar biedt dan wel een V6 en 180 pk, Citroën en Peugeot moeten hun 2.2 HDI inzetten om 173 pk te kunnen bieden, maar Peugeot kan nog meer dankzij de 2.7 V6 HDi (204 pk)… maar allen hebben een grotere cilinderinhoud en gaan daardoor alleen al meer kosten in het gebruik (rijtaks). Zo treedt de Renault Laguna Grandtour GT 2.0dCi behoorlijk exclusief aan voor onze kennismaking.
Begin 2006 stelde Renault een gloednieuwe dieselmotor voor, een 175 pk sterke 2.0 dCi. De Laguna kreeg de eer om deze motor als eerste onder de kap te voeren. Renault koppelt deze krachtige diesel exclusief aan de ‘GT’-uitrusting. Wanneer we het concurrentieveld voor onze Renault Laguna Grandtour GT 2.0dCi onder de loep nemen, dan is er naar model heel wat keuze. In de Franse rangen vinden we de Citroën C5 en Peugeot 407SW. Bij de Duitsers verdedigen Ford Mondeo, Opel Vectra en VW Passat Variant de eer. Bij de Japanners werpen Honda Accord Tourer, Mazda 6 Sports@Wagon, Nissan Primera Wagon en Toyota Avensis de handschoen.
Zoeken we echter naar concurrentie voor de nieuwe 175 pk dieselmotor, dan blijkt die uiterst beperkt tot onbestaande. Eigenlijk biedt enkel de onvermijdelijke VW Passat 2.0 TDI 170 pk echt weerwoord. Een Alfa Romeo 159 Sportwagon kan de 2.4 JTD inroepen met zelfs 200 pk, Audi moet naar de 2.7 grijpen, maar biedt dan wel een V6 en 180 pk, Citroën en Peugeot moeten hun 2.2 HDI inzetten om 173 pk te kunnen bieden, maar Peugeot kan nog meer dankzij de 2.7 V6 HDi (204 pk)… maar allen hebben een grotere cilinderinhoud en gaan daardoor alleen al meer kosten in het gebruik (rijtaks). Zo treedt de Renault Laguna Grandtour GT 2.0dCi behoorlijk exclusief aan voor onze kennismaking.