De Renault Laguna mag zeker in zijn Grandtour-koetswerkuitvoering als tijdloos modern bestempeld worden. Dat heeft te maken met de sterk gebogen front, de grote heldere koplampblokken in druppelvorm - die vrij ver doorlopen in de flanken, de afhellende daklijn met coupé-allures en de scherpe booglijn van de derde zijruit die de coupélijn nog accentueert. De Laguna heeft nog wel geen grote ‘muil’ onder de voorbumper, zoals dat vandaag in de mode is en evenmin richtingaanwijzers in de buitenspiegels, maar daar zullen we niet om treuren.
De ‘GT’-versie heeft recht op een specifiek radiatorrooster voor de onderste luchtinlaat en showt ook een gepolijste dakreling en dito deurklinken. De achterruit van de laadklep is donker gefumeerd. Standaard monteert Renault 17” velgen, waarvoor Michelin specifieke ‘Pilot Exalto’ banden ontwikkelde in maat 225/45. De bandendruk wordt elektronisch bewaakt en verschijnt in het dashboard op het display tussen de klokken voor snelheid en toerental. Voor zijn Laguna GT monteert Renault 24% stijvere veren voor- en achteraan, terwijl het de ophangingspunten van de schokdempers versterkt. Het onderstel ligt 10 mm korter bij het wegdek. Kopers van een Laguna ‘GT’ mogen kiezen uit 5 specifieke kleuren, die ook doorgezet worden op de bumpers en beschermstrips. Metaalkleur is in de prijs begrepen, evenals Xenonlicht, maar voor het parkeerhulpsysteem moet 450 € worden bijbetaald.
Verbazend is de afwezigheid van uiterlijke verwijzingen naar de ‘GT’-uitvoering. Nergens is er een specifiek schildje te bespeuren. Op de flanken staat gewoon ‘dCi’, niet anders dan bij de 95 pk zwakke basisversie die meer dan 10.000 euro goedkoper uitvalt…
De ‘GT’-versie heeft recht op een specifiek radiatorrooster voor de onderste luchtinlaat en showt ook een gepolijste dakreling en dito deurklinken. De achterruit van de laadklep is donker gefumeerd. Standaard monteert Renault 17” velgen, waarvoor Michelin specifieke ‘Pilot Exalto’ banden ontwikkelde in maat 225/45. De bandendruk wordt elektronisch bewaakt en verschijnt in het dashboard op het display tussen de klokken voor snelheid en toerental. Voor zijn Laguna GT monteert Renault 24% stijvere veren voor- en achteraan, terwijl het de ophangingspunten van de schokdempers versterkt. Het onderstel ligt 10 mm korter bij het wegdek. Kopers van een Laguna ‘GT’ mogen kiezen uit 5 specifieke kleuren, die ook doorgezet worden op de bumpers en beschermstrips. Metaalkleur is in de prijs begrepen, evenals Xenonlicht, maar voor het parkeerhulpsysteem moet 450 € worden bijbetaald.
Verbazend is de afwezigheid van uiterlijke verwijzingen naar de ‘GT’-uitvoering. Nergens is er een specifiek schildje te bespeuren. Op de flanken staat gewoon ‘dCi’, niet anders dan bij de 95 pk zwakke basisversie die meer dan 10.000 euro goedkoper uitvalt…