De zevenzits Picasso werd eerder al op verschillende gruwelijke wijzen door de EuroNCAP om het leven gebracht. Telkens met zeer bevredigende resultaten voor de inzittenden. Het busje werd beloond met de maximumscore van vijf sterren. Citroën had dan ook maar weinig aan het toeval overgelaten. Uiteraard zijn alle gordels van het driepuntstype. De collectie plofkussens bestaat ook niet langer uit zes, maar uit zeven exemplaren. De twee frontale-, laterale- en gordijnairbags zijn immers aangevuld met een knie-airbag voor de bestuurder. Allemaal standaard, net als ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes op vier plaatsen. Puik. We melden ook nog even dat Citroëns keuze voor een stuurwiel met vaste naaf ook vanuit veiligheidsoogpunt werd genomen. Het stelt de constructeur immers in staat een geoptimaliseerde airbag te monteren. Andere merken moeten het noodgedwongen doen met een rond plofkussen.
Het actieve veiligheidsarsenaal omvat steeds een geavanceerde rekeneenheid die de tractiecontrole, remwerking (noodremhulp, balans) en stabiliteitscontrole bewaakt. De stabiliteitscontrole kan in een slaapstand geplaatst worden, maar schakelt zichzelf bij 30km/u weer in. In de optielijst vind je snufjes als bandendruk controle en het AFIL-systeem dat waarschuwt wanneer de bestuurder ongewild van z’n rijstrook afwijkt.
Het actieve veiligheidsarsenaal omvat steeds een geavanceerde rekeneenheid die de tractiecontrole, remwerking (noodremhulp, balans) en stabiliteitscontrole bewaakt. De stabiliteitscontrole kan in een slaapstand geplaatst worden, maar schakelt zichzelf bij 30km/u weer in. In de optielijst vind je snufjes als bandendruk controle en het AFIL-systeem dat waarschuwt wanneer de bestuurder ongewild van z’n rijstrook afwijkt.