Voor de zoveelste maal op rij schuift Citroën een nieuw model in het gamma. Nu is het de C4 Picasso. Die komt vooral niet de Xsara Picasso aflossen. Hij wordt er (niet verrassend omwille van z’n afmetingen) een volle klasse boven geparkeerd. De Xsara Picasso blijft zeker tot 2009 in het programma. Een beslissing gestoeld op merites; het model is nog steeds zeer populair. In de toekomst zal het gamma ervan uitgedund worden en mogen we ons aan nog gefliptere prijzen verwachten.
In de loop van volgend jaar komt er een kleine Picasso die in tegenstelling tot die nieuwe exemplaar geen zeven, maar vijf zitplaatsen telt en een stukje korter wordt. Die is daardoor beter geschikt om de Xsara tot geschiedenis te maken.
De C4 Picasso dan; zeven zitplaatsen, twee benzinemotoren, evenveel diesels en drie beschikbare transmissies. Het benzinepalet bestaat uit een 127pk sterke 1.8 en een 2.0 met 143pk. De eerste is steeds handgeschakeld (vijfbak), de 2.0 bestaat niet in een handgeroerde versie, maar is naar keuze leverbaar met een gerobotiseerde zesbak of een (verouderde) conventionele automaat met vier trappen. De 1.6 diesel (110pk) is er met een gewone vijfbak terwijl de 2.0HDi (138pk) z’n kracht alleen aan de gerobotiseerde bak kwijtwil.
De prijsvork, van € 21.000 tot € 30.200 brengt hem ver uit het vaarwater van de Xsara Picasso die op papier sowieso nooit boven € 24.400 uitstijgt en daarenboven steevast een eind onder de catalogusprijs van eigenaar wisselt. De test-Picasso 1.6HDi kost in de SX of VTR-uitvoering € 26.050.
In de loop van volgend jaar komt er een kleine Picasso die in tegenstelling tot die nieuwe exemplaar geen zeven, maar vijf zitplaatsen telt en een stukje korter wordt. Die is daardoor beter geschikt om de Xsara tot geschiedenis te maken.
De C4 Picasso dan; zeven zitplaatsen, twee benzinemotoren, evenveel diesels en drie beschikbare transmissies. Het benzinepalet bestaat uit een 127pk sterke 1.8 en een 2.0 met 143pk. De eerste is steeds handgeschakeld (vijfbak), de 2.0 bestaat niet in een handgeroerde versie, maar is naar keuze leverbaar met een gerobotiseerde zesbak of een (verouderde) conventionele automaat met vier trappen. De 1.6 diesel (110pk) is er met een gewone vijfbak terwijl de 2.0HDi (138pk) z’n kracht alleen aan de gerobotiseerde bak kwijtwil.
De prijsvork, van € 21.000 tot € 30.200 brengt hem ver uit het vaarwater van de Xsara Picasso die op papier sowieso nooit boven € 24.400 uitstijgt en daarenboven steevast een eind onder de catalogusprijs van eigenaar wisselt. De test-Picasso 1.6HDi kost in de SX of VTR-uitvoering € 26.050.