Deze nieuwe Picasso komt het huidige exemplaar (gebaseerd op wijlen de Xsara) niet aflossen. Hij blijft zeker nog tot 2009 in het gamma als prijsbreker. De nieuweling – op basis van de C4 – speelt ook een klasse hoger. Omwille van z’n prijs (vanaf € 21.000) maar vooral om z’n afmetingen. Een lengte van 4,59 plaats hem helemaal aan de top van z’n segment. Zelfs het verschil met Citroëns eigen C8 is klein. Omwille van die lengte is het mogelijk om een riante zitruimte voor vijf personen te combineren met een indrukwekkend laadvolume van 576l, of zelfs zeven personen te vervoeren. De C4 Picasso doet dat beter dan eender welke compacte monovolume. Het interieur blinkt uit in gezelligheid, moduleerbaarheid en kan ook pronken met enkele originele oplossingen. Niet in het minst de panoramische voorruit die misschien niets bijdraagt aan de rijervaring, maar – zo hebben we moeten constateren – wel een aantrekkingspool vormt.
De 1.6l dieselkrachtbron hoort tot de beste in z’n categorie. Hij heeft aan 110pk en 240Nm en gepaard met een perfect gespreide vijfbak, weinig moeite met de 1,5 ton zware monovolume. Ondanks een gebrek aan nauwkeurigheid van deze laatste, is de combinatie bijzonder geslaagd. De ophanging zorgt in rechte lijn soms voor een zweverig gevoel, zonder de koets daarom in de bochten veel toe te geven. Een bochtenridder is dit uiteraard niet. Naast een indrukwekkend arsenaal veiligheidsvoorzieningen (met o.a. zeven airbags, ISOFIX bevestigingspunten en ESP), zijn er ook een aantal hoogtechnologische opties aan te stippen. Het AFIL-systeem (onvrijwillige lijnoverschrijding) en bandendrukcontrole dienen de veiligheid. Een pneumatische achterwielophanging, DVD-video-installaties of sfeerverlichting in het interieur tillen het comfort naar een hoger plan.
De 1.6l dieselkrachtbron hoort tot de beste in z’n categorie. Hij heeft aan 110pk en 240Nm en gepaard met een perfect gespreide vijfbak, weinig moeite met de 1,5 ton zware monovolume. Ondanks een gebrek aan nauwkeurigheid van deze laatste, is de combinatie bijzonder geslaagd. De ophanging zorgt in rechte lijn soms voor een zweverig gevoel, zonder de koets daarom in de bochten veel toe te geven. Een bochtenridder is dit uiteraard niet. Naast een indrukwekkend arsenaal veiligheidsvoorzieningen (met o.a. zeven airbags, ISOFIX bevestigingspunten en ESP), zijn er ook een aantal hoogtechnologische opties aan te stippen. Het AFIL-systeem (onvrijwillige lijnoverschrijding) en bandendrukcontrole dienen de veiligheid. Een pneumatische achterwielophanging, DVD-video-installaties of sfeerverlichting in het interieur tillen het comfort naar een hoger plan.