Hyundai gaat met de nieuwe Accent in tegen de trend van almaar grotere auto's. Sterker nog, het model krimpt bijna 20cm en nestelt zich daarmee bovenaan het B-segment eerder dan onderaan het C-segment. Hyundai maakt ruimte voor z'n Europese middenklasser. Het heeft evenwel ook al de Getz in het B-segment. De ambities van de Accent zijn dan ook bescheiden. En zo komt hij ook over. Het uiterlijk is verzorgd, maar heeft weinig om je hart sneller van te doen slaan. Het interieur geniet van betere materialen en een praktische indeling dan bij de vorige generatie, maar is doodsaai. En de veiligheidsuitrusting is ook al geen reden tot juichen.
Gelukkig kan de krachtbron wel overtuigen. De 110pk sterke viercilinder is beschaafd, stil en zeer vinnig. Akkoord, de vage besturing en weke ophanging doen hun best om sportieve aspiraties in de kiem te smoren, maar er valt zowaar wat plezier te rapen. Helaas bieden de talrijke concurrenten dat ook en -vooral- heeft Hyundai met de Getz een product in huis dat voor een gelijkaardige prijs een pak beter voldoet aan wat de veeleisende Europese consument van z'n auto verwacht.