Hoewel het zitmeubilair bij een eerste aanschouw weinig geprofileert lijkt, biedt het voldoende comfort. De voorstoelen remmen de laterale bewegingen van de inzittenden voldoende voor zware ritten op terrein. Op het asfalt moesten we ons soms vasthouden aan de versnellingspook om niet te veel met het deurpaneel te verbroederen. De afleesbaarheid en de mogelijkheden van de instrumenten zijn puik. Echt uitzonderlijk is de demping van de motor- en rijgeluiden. Binnen dit segment-tenminste, verwacht geen berline-niveaus. De ergonomie omvat enkele positieve uitschieters, zoals een draaischakelaar voor inschakelen van de vierwielaandrijving, maar daarentegen zijn niet alle knopjes even goed bereikbaar.
Over een koffervolume kan je natuurlijk nauwelijks spreken en het is onnodig te zeggen dat de laadbak over voldoende capaciteit beschikt voor de wekelijkse supermarkt-run. Een optionele afdekking is evenwel noodzakelijk als je eender wat wil achterlaten. Belangrijker is evenwel het laadvermogen, dat de inzetbaarheid van dergelijke modellen als werkpaard bepaalt. En de Navara laadt op bevel goed 800kg. En niet te vergeten dat de Navara zich zelfs met die last nog door het terrein wil ploegen.