In Nissan's prijslijst staat een Navara vanaf € 25.600, in de basisuitvoering SE, met een KingCab (2+2 zitplaatsen, 2 deuren), enkel op de achterwielen aangedreven en 141pk sterk. De 171pk sterke variant is er vanaf € 28.600 (eveneens KingCab) en is in de populaire variant met dubbele volwaardige cabine verkrijgbaar vanaf € 30.100. Aan onze testversie hangt evenwel een prijskaartje van € 40.100. Dit type voertuigen wordt door de fiscus evenwel nog steeds, en terecht, beschouwd als lichte vrachtvoertuigen gezien hun laadruimte, al dan niet overdekt, geheel gescheiden is van het passagierscompartiment. Daardoor vervalt de BIV geheel (ipv van € 2.478 zoals vermeld in de technische fiche) en wordt de jaarlijkse verkeersbelasting berekend op het maximaal toegelaten gewicht. In dit geval (2,8T MTM) komt dat op € 127,51 in plaats van de geafficheerde € 676,75.
Nissan Navara 2.5dCi Inleiding
Het afgelopen jaar 2006 kenmerkte zich op autogebied onder meer door een ware vernieuwingsgolf bij de Pickups. Toyota beet met z'n Hilux de spits af, gevolgd door de Mitsubishi L200, Nissan Navara, Isuzu D-MAX, Mazda BT-50 en Ford Ranger. En het was vooral de Nissan die hier op de testbank staat, die een doorn in het oog van het vaste clubje pickup-bouwers was. De andere constructeurs kwamen snel met het antwoord, maar niemand scheen verwacht te hebben dat Nissan z'n pickup zou uitrusten met een 171pk sterke dieselmotor. Die zou, als enkele conceptuele hindernissen overwonnen konden worden, het rijgedrag een pak dichter bij dat van een personenwagen kunnen brengen. En is dat cijfer een uitschieter, of de indicatie dat Nissan het hele concept - dat decennia lang met mondjesmaat evolueerde - wist te verfijnen. We gingen op zoek naar het antwoord.