Nissan's Navara is, we kunnen het moeilijk anders formuleren, een indrukwekkende pickup. Dat slaat enerzijds op de afmetingen, die nu fors over 5 meter gaan en de bruikbaarheid in de stad daardoor hypothekeren, maar vooral op de evolutie die het concept doormaakte. Met een - naar segment - zeer hoog comfortniveau, prestaties die de concurrentie naar het medicijnkastje doen grijpen en een al bij al vrij beschaafd stuurgedrag. Een revelatie eigenlijk, temeer omdat het interieur eigenschappen kent die tot voor kort wel bij vrijetijdswagens te vinden waren en niet aan pickups werden toegedicht. Het vertoont grote overeenkomsten met de Pathfinder. In z'n segment vinden we dat geen hoogvlieger. Vertaald naar het concept van de pickup is het echter zelden gezien.
In het interieur is dergelijk gebruiksgemak doorgetrokken tot in de elektrische aansturing van de verschillende standen voor de aandrijflijn. Van een tweewielaangedreven wegreus tot een allesverslindend terreinmonster gaat met een eenvoudige draai aan de schakelaar. Het koetswerk toont die evolutie met mate, maar is wel verzorgd. Van de concurrenten is het immers enkel Mitsubishi dat een hogere vrijetijdskaart trekt, maar allen missen ze de 170pk sterke diesel, ook al bieden enkelen de mogelijkheid om daarbij in de buurt te komen.