Onze Corsa testwagen werd aangedreven door de 1.3 common rail turbodieselmotor, hier 90 pk krachtig. Er bestaat ook een 75 pk versie van en wie meer wil, kan zijn Corsa de 125 pk krachtige 1.7 CDTI inlepelen. Opel voegde een dieselpartikelfilter toe dat 560 euro geprijsd staat in de optielijst. De 1.3 CDTI 90 pk toont zich lawaaierig in de stad, maar is dan weer zeer aangenaam comfortabel stil op de snelweg. Onder de 2000tr/min is hij gewoonweg ‘dood' en hij heeft het best lastig met vlot hernemen. De motor reageert ondanks zijn potentieel behoorlijk traag als gevolg van de inertie van de grote turbo. Zelfs met plankgas lijkt hij in de hoogste versnellingen niet vooruit te branden, wat verplicht tot terugschakelen. De manuele 6-bak speelt gelukkig goed mee, zodat de zwakke kantjes van de krachtbron mooi worden uitgevlakt en toch een harmonieuze indruk achterblijft.
Dat kan niet gezegd worden van het stuurgevoel, of beter het gebrek daaraan. Het stuur voelt ‘kwakkelig', onprecies en communiceert absoluut niet over wat de voortrein uitsteekt. Het ‘Sport & Style Pack' (850 euro) zou daar verandering in moeten brengen dankzij een aangepaste programmering, doch dreigt ook comfort weg te nemen door het verlaagde onderstel en de 17" wielen. Hinderlijk blijft ook de bediening van de richtingaanwijzers. Ze verscheen voor het eerst bij de Vectra, nu jaren geleden, waar ze veel kritiek oogstte en werd nog altijd niet verbeterd. Wij verbruikten gemiddeld 6,0 l/100 km, met pieken tot 10,7 l/100km, wat dan weer zeer redelijk is.