In volle zomertijd, tijdens de Britisch International Motorshow, debuteerde de vierde generatie van de Opel Corsa. De Corsa D gaat in 3-deurs versie als ‘sportcoupé' door het leven, zoals grote broer Astra hem voordeed. Sinds de eerste generatie Corsa's in de showrooms verscheen, werden meer dan 9,4 miljoen exemplaren verkocht. De Opel Corsa treedt aan in een marktsegment waarin de concurrentie fel woedt. Aan Duitse zijde krijgt de Corsa de Ford Fiesta en VW Polo tegenover zich, met daaruit volgend ook nog de Skoda Fabia. De belangrijkste concurrentie is ongetwijfeld in Frankrijk te vinden met de eveneens gloednieuwe Renault Clio III, Peugeot 207 en de wat minder nieuwe, maar erg scherp geprijsde Citroën C3. De Italianen laten zich niet onbetuigd met de Fiat Grande Punto en de charmes van de Lancia Ypsilon zijn niet te onderschatten. Uit Japanse hoek slaan de Toyota Yaris, maar ook de Nissan Micra terug. De volledigheid gebied ons nog een legertje Aziaten in stelling te brengen, afkomstig van Chevrolet, Hyundai en Kia. Om het noorden bij te verliezen...
Dat deden de Vlaamse gezinnen niet, want zij kroonden de Opel Corsa tot ‘VAB-Gezinswagen 2007', dit in de prijscategorie tot 14.500 euro. Dit jaarlijks terugkerende evenement, houdt rekening met de beoordeling van een vakjury en de gebruikers uit de praktijk - een 60-tal gezinnen - om tot een evenwichtige evaluatie te komen. De gezinnen zagen de Opel Corsa zo: "ruim interieur met veel beenruimte, tamelijk grote en gemakkelijke koffer, goede wegligging en vinnig rijgedrag, goede geluidsisolatie, de stoelen geven goede steun, duurzame materialen, veilige wagen, leuk en modern design". Tijd om zelf een Corsa aan de tand te voelen, meer bepaald een 1.3 CTDI Enjoy 5-deurs.