Vanzelfsprekend is de veiligheidsuitrusting van de X3 toerijkend. Niet alleen zijn er zes airbags, en een gans codeboek elektronische hulpmiddelen (actieve remkrachtverdeler, noodremhulp, stabiliteitscontrole met en tolerantere functie voor vertrek op een gladde ondergrond en diens meer), er is ook BMW's xDrive. BMW verkoopt dat graag als een aandrijflijn die wat modder lust, maar dat is overdreven. Met het vermogen om de aandrijfkrachten volstrekt variabel over de voor- en achteras te verdelen is het basisprincipe wel correct, maar mist het systeem uithouding. Daarover meer bij rijeigenschappen. Wat de xDrive wel voortreffelijk doet is de tolerantie van de compacte SUV verhogen tegen veel onheil dat het asfalt kan voorschotelen. Zo kan je perfect vertrekken (of van richting veranderen) als er maar twee wielen grip hebben.
Aan de reeds zeer correcte basislivrei kan de optielijst nog wat bijbrengen. Op zijdelingse airbags achteraan na, zijn het vooral items die ook op het comfort werken. Denken we maar aan een zelfdimmende binnenspiegels, Xenon koplampen, bochtverlichting... Uiteraard doet dat het prijskaartje weinig goed.