Het om 18-duims geklemde 235-rubber heeft weinig moeite met het koppel, omwille van de intelligente aandrijflijn. Helaas haalt de xDrive in cruciale situaties ook wat typische achterwielaandrijfkenmerken weg, ten voordele van een (eerder saai) progressief onderstuur. Een dikke stuurvelg en een klein sportstuurtje zorgen dan wel voor een betrokken gevoel, spelen wil de X3 niet. Wat moet die krachtbron een pret zijn in een zuiver achterwielgeduwde ‘beemer' Nochtans kan je het weggedrag niet anders omschrijven als indrukwekkend. Voor een SUV. De filtering van de ophanging is uitstekend, maar de koetswerkreacties zijn stugger dan een lange comfortrit verteert. Er is (nog steeds) sprake van overkill.
Met de xDrive kan u zich wel eens uit een benarde situatie redden of een besneeuwde helling overwinnen. Aan meer dan dat waagt u zich beter niet. Reeds bij herhaling hebben we gemerkt dat in situaties waarin de tractie enkele minuten continue varieert, de variabele verdeling het voor bekeken houdt. Het is nu eenmaal geen terreinwagen. Ondanks al dat motorgeweld is de drieliter zeer vochtvriendelijk. Z'n (naar prestaties) mussendorst bedraagt 8,7l/100km. Tijdens de testritten vroeg het blok nooit meer dan 11 liter voor de geijkte afstand. Indrukwekkend.