Wat BMW wél deed, is even grondig met de stofvod door het motorgamma lopen. Dat is overigens zeer uitgebreid. De X3 E83 is er immers met drie benzinemotoren en even veel diesels. Tot de eerste soort horen de 150pk sterke 2.0i, de 218pk rijke 2.5si en de 272pk krachtige 3.0si. Bij de diesels zien we een 2.0d met 150pk en de 3.0d die voorheen de rol van topdiesel voor z'n rekening nam met 218pk. Daarbij valt op dat de geleverde vermogens gelijk zijn van die van de eerste twee benzineversies. De topdiesel, een nieuwigheid waarvoor we opteerden bij deze test, is eveneens een drieliter. Het blok topt 286pk en stuurt zelfs 580Nm naar de wielen. Zulks is uiteraard niet goedkoop. De basisprijs bedraagt € 53.550. Wie wat opties aanstipt, kan die uiteraard nog aandikken. Met nuttige zaken als Xenon koplampen (idd, niet inbegrepen in het forse basisprijskaartje), een comfort-line (met o.m. een navigatiesysteem) of onzinnige upgrades als een zeer teleurstellende geluidsinstallatie (€ 1.045) of volstrekt onbruikbare (behalve dan om je broek aan vuil te maken) aluminium treeplanken voor € 335. Aan de testwagen hangt finaal een prijskaartje van € 66.155. Er is evenwel reeds een X3 vanaf € 35.900.
BMW X3 3.0sd Inleiding
Het is u wellicht niet ontgaan dat BMW na de X5 ook met de X3 een succesnummer in huis heeft. De Duitsers hebben het ook slim aangepakt want ze hadden het segment zowat voor zich alleen. En hoewel er zich aan de onderkant van de prijsvork wel reeds concurrenten aandienden, heeft BMW het rijk nog wel even voor zich alleen. Het uitvinden van nieuwe segmenten begint overigens op een specialiteit van de constructeur te lijken. Om er zolang het merk de markt voor zich heeft het beste van te maken, heeft de constructeur z'n compacte SUV nu opgefrist. BMW zelf heeft het (uiteraard) liever over de ‘nieuwe' X3 maar laat ons in dat soort marketing-gedreven visies vooral niet te ver gaan. Op de duur luidt elke gewijzigde bout of moer een nieuwe generatie in.