De X3 kon bij z'n lancering rekenen op lof omwille van z'n rijgedrag, maar het koetswerk leek de pers niet bepaald in vervoering te brengen. Het lijnenspel was immers duidelijk minder evenwichtig en meer barok dan dat van de grote X5. Bovendien was enige krenterigheid het merk niet vreemd; een likje verf voor de bumpers kon er niet af, tenzij je werkelijk crimineel bedrag ophoestte voor een sportpakket. De klant leek van al dat zwart plastic niet wakker te liggen, of bestelde een ‘bijpassend' zwart koetswerk. Gelukkig heeft BMW ditmaal wel wat verf voor de bumpers voorzien.
De koets wordt bij de tijd gebracht met nieuwe lichtunits voor- en achteraan en uiteraard werden de bumperschilden gewijzigd. In de neus kregen de typische BMW-niertjes, die een tikkeltje groter werden, een aangepaste vorm. De afmetingen wijzigen uiteraard nauwelijks. De lengte bedraagt 4,57m, de breedte is 1,85m en de hoogte tikt af op een vrij bescheiden 1,67m. En u kan ervan op aan dat de verschillende panelen zorgvuldig bij elkaar zijn gelast.