Een nieuwe, alweer versoepelde, regelgeving op het ‘bedrijfs-‘ voertuigensalon van Brussel zorgde voor een recordopbrengst. Niet alleen op vlak van bezoekers, ook meer automerken van ooit tevoren konden warm gemaakt worden voor een aanwezigheid op het tussentijdse salon. Zelfs Porsche had zich laten strikken. Onder de zeldzame afwezigen merken als Cadillac en... Subaru. Hoewel het merk met de Impreza Plus, de Outback en de Forester toch een flink mondje kan meepraten in het vrijetijds-segment, laat de specialist in vierwielaandrijving de beurs aan zich voorbijgaan. Subaru geniet in ons land (in tegenstelling tot enkele andere Europese landen waar het merk zeer respectabele aantallen draait) nog steeds een onbekend dus onbemind-status. Afgelopen jaar werden zelfs vijf maal zo veel Porsche's in ons land ingeschreven als Subaru's. Over exclusiviteit gesproken. De bescheiden aantallen, maken de investering van een salondeelname ook irrationeel. Op z'n minst tot de lancering van een dieselmotor, die het merk weer op de kaart moet zetten.
Eén versie uit de Subaru-catalogus zou op het salon nog beter gepast hebben dan alle andere. Van de 2,5l drukgevoede WRX vijfdeurs (Plus geheten), is immers een bedrijfswagenuitvoering beschikbaar. Die omzeilt handig de torenhoge taxen op de 230pk sterke wegracer maar offert wel de achterbank. De WRX is al meermaals de revue gepasseerd, maar omdat elk excuus goed is om een Subaru uit te laten, deden we onze handschoenen weer eens aan...
De Impreza WRX Plus staat in de prijslijst voor € 28.045 (incl. BTW) tegen € 27.245 voor de sedan. De ombouw naar ‘Van' kost € 999, maar daarmee vervalt de haast € 5.000 BIV (zoals geafficheerd in de technische fiche) volledig en slinkt de rijtaks tot zo'n € 85.