Ook aan het eind van z'n carrière blijft de Impreza in z'n WRX-uitvoering een waar genot om te rijden. De 2,5l met 230pk stuwt de karaktervol gelijnde vijfdeurs in zes tellen naar 100km/u. Toch zegt dat nog weinig, want het is vooral in de handelbaarheid en de tractie dat het model -met dank aan de permanente vierwielaandrijving- uitblinkt. Het uiterlijk heeft dankzij twee doorgedreven facelifts de tand des tijds goed doorstaan, maar het interieur stamt inmiddels toch echt uit vervlogen tijden, ook al is op de ergonomie en de afwerkingskwaliteit geen slecht woord te verzinnen.
Subaru biedt zelden geziene prestaties voor € 28.045, maar vaak is het de gretigheid van vadertje staat die (met onder meer een belasting op inverkeerssteling van meer dan € 5.000) potentiële kopers afschrikt. Wanneer de WRX de sporen wordt gegeven, tikt het verbruik ook aardig aan, maar dat heb je tenminste zelf in de hand. De oplossing wordt nu door Subaru aangerijkt. Offer de achterbank op voor een bestelauto-conversie en je geniet -zelfs met de recent verstrengde wetgeving- nog steeds van de fiscale voordelen van dat statuut. Zei daar iemand sneldienst?