Hoewel 4x4's lang geen specialiteit zijn van de Japanse autobouwer Honda, was het merk er in 1995 snel bij om een SUV met ‘zachte' terreineigenschappen op de markt te zetten. De CR-V (van Compact Recreational Vehicle) was geboren en hield bovendien goed stand in de begindagen van het SUV-segment. Honda was daarin goed vertegenwoordigd want het had ook nog de HR-V in het gamma staan en in de SUV-geile USA was er ook nog een Acura/Honda MDX en Honda Pilot te koop. Europa moest het stellen met de twee kleintjes, en alleen de CR-V had recht op een diesel. Het model werd in 2002 een eerste keer afgelost en kreeg in 2004 nog een facelift. Meteen verscheen de eerste diesel, Honda's binnenshuis ontwikkelde 2.2l, onder de kap. De nieuwe CR-V is van meet af aan met de diezelfde zelfontbrander leverbaar en dat is een troef.
Voor de instapprijs van € 25.990 levert Honda een tweeliter benzine die is afgeleid van de 1.8 uit de Civic. Aan de diesel hangt een prijskaartje van minimaal € 28.440 en in het geval van onze rijkelijk met toeters en bellen getooide Executive is dat zelfs 34.440 zonder opties en € 40.585 inclusief extra's.