Citroën C6 2.2 HDi Conclusie

Citroën C6 2.2 HDi
Bekijk 37 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De XM is vergeten. Dat zijstapje naar Bertone lijkt Citroën uit z'n geschiedenis te bannen. De nieuwe C6, overigens voor de Tweede Wereldoorlog al de benaming van een luxueuze Citroën, grijpt terug naar de memorabele CX en de ronduit legendarische ‘Godin van de Weg'; de DS. Dat is het lijnenspel van de 4,9m lange, 1,86m brede en 1,46m hoge limousine aan te zien. Dat de lancering enkele jaren vertraging opliep is vooral in het interieur, aan de vormgeving ervan, merkbaar. Toch blijft de C6 ook daar modern, karaktervol en zeer comfortabel. Zowel voor- als achteraan is het plaatsaanbod riant, terwijl de koffer onder de concave achterruit minstens 488l bagage slikt.

De 2.2 ontbeert de actieve motorkap van de zescilindermodellen, en dat is slecht nieuws voor de veiligheid van de voetgangers. De inzittenden worden evenwel nog steeds met vijf-sterren-maatregelen beschermd; negen airbags, actieve hoofdsteunen, geavanceerde stabiliteitscontrole en zelfs een systeem dat waarschuwt wanneer de bestuurder ongewild van z'n vak afwijkt. Hoewel de C6, als grote reisberline, schreeuwt om een automaat, kwijt de toegeknepen (163pk en 370Nm sterke) viercilinder zich goed van z'n taak. De sprint neemt 9,6 tellen in beslag, de top bedraagt 217km/u en het testverbruik over de gemiddelde cyclus is met 7,5 liter zeer redelijk. De C6 is minder comfortabel dan de CX en DS in hun tijd, maar veegt nog steeds met de beste concurrenten de vloer aan. We betreuren wel dat de viercilinder de variabele stuurbekrachting van de andere modellen moet missen. Bij hoge snelheden wordt de besturing onnauwkeurig, wat na verloop van tijd storend wordt.

De C6 2.2 HDi is er vanaf € 40.890. Daarmee doorstaat het model de vergelijking met de gedoodverfde (Duitse) concurrenten. Leasing is even een ander verhaal. De markt heeft weinig vertrouwen in de inruilwaarde, waardoor het karakter van de C6 voor de zakelijke rijder aan een bovengemiddelde prijs komt.

Geef commentaar
comments by Disqus