Zoals we dat van Volvo verwachten, is de lijst met veiligheidsuitrusting lang. ABS, noodremhulp, dynamische stabiliteitscontrole, gordijnairbags, bescherming tegen whiplashletsels (WHIPS), automatisch ontstekende dimlichten, noodstopwaarschuwing, zijdelingse airbags en specifieke bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen (SIPS), Isofix-bevestigingspunten, enz. Toch vinden we het jammer dat een merk dat altijd haantje de voorste was als het op veiligheid aankomt, een regensensor en Xenonlicht op de optielijst verschijnen (deel van het ‘Summum'-optiepakket op onze testwagen). Andere optionele veiligheidsuitrusting is BLIS (blind spot information system; 680 euro), een waarschuwingssysteem dat ongevallen als gevolg van de beruchte ‘dode hoek' in het blikveld van de bestuurder moet helpen te voorkomen. In de behuizing van de buitenspiegels zit een kleine camera geïntegreerd. De camera bestrijkt een veld dat 3 m links en rechts van de wagen gaat en 9,5 m diep gaat. Wanneer zich bewegende voorwerpen - in casu een andere wagen - in dit veld bevindt, waarschuwt een oranje knipperlicht ter hoogte van de spiegels. Volvo bouwt een filtering in, zodat ‘BLIS' slechts waarschuwt wanneer de wagen sneller dan 10 km/u rijdt en het snelheidsverschil met de voertuigen in de ‘dode hoek' meer dan 20 km/u en minder dan 70 km/u bedraagt. Een belangrijk voordeel is dat het systeem bij dag en bij nacht werkt.
Eveneens opgemerkt in de optielijst onder de rubriek veiligheidsuitrusting: ‘Adaptive Cruise Control' (1350 euro), een adaptieve snelheidsregelaar die de afstand tot de voorligger bepaalt en constant houdt. Het systeem voorziet bovendien in een waarschuwing bij dreigende aanrijding, bijgestaan door remassistentie. De remmen worden ter voorbereiding op een noodstop al in paraatheid gebracht. Nog een veiligheidsoptie is de ‘Personal Car Communicator' (PCC; 600 euro), een geavanceerde afstandsbediening in zakformaat, die toelaat van op afstand te controleren of de portieren goed gesloten zijn en of er zich iemand (gewenst of ongewenst) in de auto bevindt. Dankzij de Keyless Drive-functie wordt het portier automatisch ontgrendeld bij het vastgrijpen van portiergreep. Starten zonder sleutel is er uiteraard ook bij. Bij het naderen van de auto kan men van op 60 tot 100 meter met een druk op de informatieknop een verslag van de veiligheidsstatus opvragen. Verschillende LED's vertellen of de auto vergrendeld of ontgrendeld is, dan wel of iemand aan de auto geknoeid heeft en het alarm heeft doen afgaan. Als er een rood lampje knippert, betekent dit dat de hartslagsensor werd geactiveerd en dat er iemand in de auto aanwezig is. Het autoalarm wordt geactiveerd wanneer iemand een ruit inslaat of in de auto beweegt, alsook wanneer de paniekknop van de afstandsbediening wordt ingedrukt. De sloten van de nieuwe S80 beschikken over een ‘Safelock'-functie, wat betekent dat de cilinder van het slot vrij begint rond te draaien, 30 seconden na het vergrendelen. Indien een dief er toch in zou slagen de auto binnen te dringen, kunnen de portieren van binnenuit niet meer worden geopend.
Eveneens opgemerkt in de optielijst onder de rubriek veiligheidsuitrusting: ‘Adaptive Cruise Control' (1350 euro), een adaptieve snelheidsregelaar die de afstand tot de voorligger bepaalt en constant houdt. Het systeem voorziet bovendien in een waarschuwing bij dreigende aanrijding, bijgestaan door remassistentie. De remmen worden ter voorbereiding op een noodstop al in paraatheid gebracht. Nog een veiligheidsoptie is de ‘Personal Car Communicator' (PCC; 600 euro), een geavanceerde afstandsbediening in zakformaat, die toelaat van op afstand te controleren of de portieren goed gesloten zijn en of er zich iemand (gewenst of ongewenst) in de auto bevindt. Dankzij de Keyless Drive-functie wordt het portier automatisch ontgrendeld bij het vastgrijpen van portiergreep. Starten zonder sleutel is er uiteraard ook bij. Bij het naderen van de auto kan men van op 60 tot 100 meter met een druk op de informatieknop een verslag van de veiligheidsstatus opvragen. Verschillende LED's vertellen of de auto vergrendeld of ontgrendeld is, dan wel of iemand aan de auto geknoeid heeft en het alarm heeft doen afgaan. Als er een rood lampje knippert, betekent dit dat de hartslagsensor werd geactiveerd en dat er iemand in de auto aanwezig is. Het autoalarm wordt geactiveerd wanneer iemand een ruit inslaat of in de auto beweegt, alsook wanneer de paniekknop van de afstandsbediening wordt ingedrukt. De sloten van de nieuwe S80 beschikken over een ‘Safelock'-functie, wat betekent dat de cilinder van het slot vrij begint rond te draaien, 30 seconden na het vergrendelen. Indien een dief er toch in zou slagen de auto binnen te dringen, kunnen de portieren van binnenuit niet meer worden geopend.