Onze testwagen was niet voorzien van de PCC-optie en werd gestart door de knop te drukken naast de sleuf waarin eerst de behuizing van de afstandsbediening moet worden gestopt. De D5 verbaasde ons door zijn lawaaierige koudstart. Verder is het een lekker pittige motor met heel wat potentieel, wat vooral bij de hernemingen voelbaar is. Het is dan ook echt jammer dat deze krachtbron uit eigen huis al te vaak gefnuikt wordt door de automatische versnellingsbak die er standaard op volgt. Het schakelprogramma laat de motor huilen en onnodig lawaai maken, terwijl er voelbaar niet veel gebeurt. De reacties op het gaspedaal zijn traag en/of brutaal. Pas wanneer de wagen op de snelweg rijdt, kan hij aangenaam verbazen door zijn fraaie hernemingen. Daar schiet hij zonder enige hapering als een speer van 100 naar 170, dat het een lust is. Op landelijke wegen heeft de S80 het niet zo bekeken op gooi en smijtwerk. Hij geeft de voorkeur aan rustig maar vlot cruisen. Op de snelweg - what's in a name? - neigt hij tot het navolgen van sporen en zachtjes deinen, maar onze ‘snelwegen' zijn dan ook in een schandelijke staat...
Zijn verbruik blijft zeer bescheiden met slechts 8,3l/100 km gemiddeld, bij een vlotte rijstijl ‘met de stroom mee'. Voor een luxewagen van dit kaliber is dat een prima prestatie!
Zijn verbruik blijft zeer bescheiden met slechts 8,3l/100 km gemiddeld, bij een vlotte rijstijl ‘met de stroom mee'. Voor een luxewagen van dit kaliber is dat een prima prestatie!