Het interieur oogt ruim en aangenaam ‘bewoonbaar', zeker met de stijlvolle, licht gekleurde lederaankleding. Leder en de ‘classic wood' houtinleg zitten vervat in het al genoemde ‘Summum'-optiepakket. De voorzetels zijn bovendien verwarmd - de verwarming had wel wat minder brutaal en beter doseerbaar mogen zijn - terwijl de bestuurderszetel elektrisch kan worden afgesteld en gekoppeld zit aan een geheugen dat tevens de positie van de buitenspiegels memoriseert. Luxe-vloermatten en elektrisch neerklappende hoofdsteunen op de buitenste zitplaatsen, maken eveneens deel uit van hetzelfde optiepakket. De zitplaatsen bieden een prima comfort, ook achterin. Een blikvanger is ontegensprekelijk de middenconsole met ‘heupslag', zoals we die kennen uit de S40/V50, en waarachter een bergvak verscholen zit. Het instrumentenbord zelf is erg sober uitgevallen.
Het is ontegensprekelijk een kwestie van smaak, maar wij houden van de talrijke, ruim bemeten en goed in lay-out gebrachte bedieningelementen op de middenconsole. Ze zijn duidelijk herkenbaar, gemakkelijk hanteerbaar, kortom bedieningsvriendelijk. Het stuurwiel is eveneens voorzien van grote, prettig te bedienen toetsen voor de geluidsinstallatie en de cruise control. Soms weet ook een minuscuul detail aangenaam te verbazen. Dat geldt zeker voor de plastic-clip aan de voorruit, die een parkeerticket of de parkeerschijf goed zichtbaar vastklemt. Veel minder enthousiast zijn we over het kleine handschoenkoffertje en de zeer beperkte opbergmogelijkheden die de kaartenbakken in de portieren - voor en achter - aanreiken. Gelukkig is er een royaal bemeten bergvak onder de centrale armsteun voorin. Onze testwagen was uitgerust met het optionele ‘Premium Sound audiosysteem' (1600 euro), dat een wisselaar voor 6 CD's omvat (compatibel met MP3 en WMA geluidsbestanden), een Dolby Surround Pro Logic II decoder, een digitale 5-kanaals versterker (5 x 130W) en 12 luidsprekers van het Deense Dynaudio. Hoewel het ons favoriete luidsprekermerk is voor de huiskamer, kon de weergave in de S80 niet helemaal overtuigen.
Nog een optie op onze testwagen was het ‘Mobility Pack' (3200 euro), wat staat voor het RTI navigatie- en verkeersinformatiesysteem met kaartgegevens voor West-Europa op DVD. Het scherm komt bovenop het dashboard tevoorschijn en helt licht naar voor om storende lichtinval te voorkomen. Dat resulteert in sommige situaties echter ook tot een moeilijk overzicht op het scherm. Lastiger is de bediening van het systeem: ofwel moet men de afstandsbediening opduiken uit het bergvak onder de centrale armsteun vooraan, ofwel wordt het wriemelen met de toetsen rechts achter het stuurwiel (2 druktoetsen bovenop en één joystick) om door het menu op het beeldscherm te navigeren. Akkoord dat men aan elk systeem moet wennen, maar handig is toch anders. Zenuwslopend wordt het wanneer men de routebegeleiding wil beëindigen nog voor men zijn doel heeft bereikt. Haast onmogelijk, maar we geven graag toe dat dit een euvel is dat bij heel wat systemen opduikt.
Het is ontegensprekelijk een kwestie van smaak, maar wij houden van de talrijke, ruim bemeten en goed in lay-out gebrachte bedieningelementen op de middenconsole. Ze zijn duidelijk herkenbaar, gemakkelijk hanteerbaar, kortom bedieningsvriendelijk. Het stuurwiel is eveneens voorzien van grote, prettig te bedienen toetsen voor de geluidsinstallatie en de cruise control. Soms weet ook een minuscuul detail aangenaam te verbazen. Dat geldt zeker voor de plastic-clip aan de voorruit, die een parkeerticket of de parkeerschijf goed zichtbaar vastklemt. Veel minder enthousiast zijn we over het kleine handschoenkoffertje en de zeer beperkte opbergmogelijkheden die de kaartenbakken in de portieren - voor en achter - aanreiken. Gelukkig is er een royaal bemeten bergvak onder de centrale armsteun voorin. Onze testwagen was uitgerust met het optionele ‘Premium Sound audiosysteem' (1600 euro), dat een wisselaar voor 6 CD's omvat (compatibel met MP3 en WMA geluidsbestanden), een Dolby Surround Pro Logic II decoder, een digitale 5-kanaals versterker (5 x 130W) en 12 luidsprekers van het Deense Dynaudio. Hoewel het ons favoriete luidsprekermerk is voor de huiskamer, kon de weergave in de S80 niet helemaal overtuigen.
Nog een optie op onze testwagen was het ‘Mobility Pack' (3200 euro), wat staat voor het RTI navigatie- en verkeersinformatiesysteem met kaartgegevens voor West-Europa op DVD. Het scherm komt bovenop het dashboard tevoorschijn en helt licht naar voor om storende lichtinval te voorkomen. Dat resulteert in sommige situaties echter ook tot een moeilijk overzicht op het scherm. Lastiger is de bediening van het systeem: ofwel moet men de afstandsbediening opduiken uit het bergvak onder de centrale armsteun vooraan, ofwel wordt het wriemelen met de toetsen rechts achter het stuurwiel (2 druktoetsen bovenop en één joystick) om door het menu op het beeldscherm te navigeren. Akkoord dat men aan elk systeem moet wennen, maar handig is toch anders. Zenuwslopend wordt het wanneer men de routebegeleiding wil beëindigen nog voor men zijn doel heeft bereikt. Haast onmogelijk, maar we geven graag toe dat dit een euvel is dat bij heel wat systemen opduikt.