Volvo's S80 is onmiddellijk herkenbaar als een Volvo en zo hoort het ook. Volvo laat zich nog niet meeslepen door de trend naar indrukwekkende en agressieve frontpartijen. Hij oogt stoer en elegant tegelijk. Het is een klassieke 4-deurs berline, die zich discreet door het verkeer beweegt. De kans is dan ook klein dat de S80 foute reacties zal oproepen bij andere weggebruikers of de jaloezie zal aansteken bij zakelijke en/of andere relaties. Hij symboliseert veel meer de ‘correcte keuze', zonder meteen zijn prijs bloot te geven en dat mag voor een bepaald publiek zeker een pluspunt zijn. Onze testwagen was uitgerust met de optionele ‘Regor'-velgen in maat 7 x 17", geschoeid met Michelin Primacy HP 225/50 R17. Ze maken deel uit van het ‘Summum'-optiepakket (4700 euro), waarin ook de elektronische parkeerhulp achteraan zit, Bi-Xenonkoplampen met adaptieve bochtenverlichting en koplampsproeiers, elektrisch inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde verlichting, geslaagde koetswerkschorten in carrosseriekleur, alsook verwarmde ruitensproeierkoppen. Dit pakket opties kost normaal zowat 8000 euro en biedt bijgevolg 3300 euro korting.
De koffer kan 480 liter opslokken, wat behoorlijk minder is dan de Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse. Standaard levert Volvo een reparatiekit, maar een thuiskomertje (125/80 R17) staat als gratis optie vermeld. Wie de portieren en kofferdeksel van deze S80 sluit, krijgt jammer genoeg niet langer het gevoel een kluisdeur te sluiten, zoals we ons dat van vroegere Volvo's nog levendig herinneren. Het was altijd zo'n bevestiging van het veilige en duurzame imago.