We kunnen ons maar moeilijk van de indruk ontdoen dat de S80 ondanks zijn hiërarchische positie binnen het Volvo-gamma, niet echt het vlaggenschip is. Naar ons gevoel laat de V70 veel beter het DNA en het kunnen van het merk aanvoelen. Misschien is dat zelfs een verstandige keuze van de Zweden, om zich niet onnodig uit te sloven in een concurrentiestrijd die nauwelijks te winnen valt. Vraag het maar aan de Fransen, al blijven die het telkens weer opnieuw proberen, zonder ooit te scoren...
Volvo kan zijn krachten beter bundelen in producten waarmee het zijn slag kan slaan, met bovenaan het lijstje de V70, maar evenzeer de XC90 en V50 om onze favorieten te noemen. Laten we echter vooral niet het beeld wekken dat deze S80 D5 maar slappe middelmaat zou zijn. Het is alleen zo dat hij zich in vergelijking met het overbekende Duitse trio niet helemaal kan profileren zoals we dat hadden gehoopt. Hij mist wat finetuning - in het bijzonder bij de sturing van de automaat - en trakteert ook niet op het grote rijplezier, al is dat in ons landje sowieso al een delicaat begrip.
Zijn afwerking en aankleding zijn goed en aangenaam, zonder echter als referentie in zijn klasse te kunnen gelden. De prijs die Volvo vraagt voor de S80 is meer dan correct, met een aanbeveling voor de topuitrusting ‘Executive'.
Volvo kan zijn krachten beter bundelen in producten waarmee het zijn slag kan slaan, met bovenaan het lijstje de V70, maar evenzeer de XC90 en V50 om onze favorieten te noemen. Laten we echter vooral niet het beeld wekken dat deze S80 D5 maar slappe middelmaat zou zijn. Het is alleen zo dat hij zich in vergelijking met het overbekende Duitse trio niet helemaal kan profileren zoals we dat hadden gehoopt. Hij mist wat finetuning - in het bijzonder bij de sturing van de automaat - en trakteert ook niet op het grote rijplezier, al is dat in ons landje sowieso al een delicaat begrip.
Zijn afwerking en aankleding zijn goed en aangenaam, zonder echter als referentie in zijn klasse te kunnen gelden. De prijs die Volvo vraagt voor de S80 is meer dan correct, met een aanbeveling voor de topuitrusting ‘Executive'.