BMW X5 3.0d Veiligheid

BMW X5 3.0d
Bekijk 9 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De EuroNCAP heeft de nieuwe grote SUV nog niet tegen een vervormbare barrière gekwakt, maar u mag er van uitgaan dat het resultaat goed zal zijn voor vijf sterren. Misschien zet het zelfs een nieuwe norm in z'n segment. Alleen de voetgangersveiligheid is een twijfelgeval. BMW voorzag wel extra centimeters, maar het knuffelgehalte van de hoge neus lijkt niet zo hoog. De voorste dwarstraversen werden lager gepostioneerd en raken daardoor voortaan ledematen in plaats van de veel gevoeliger romp, maar als u het ons vraagt, doet het nog altijd pijn.

De X5 heeft een aardige collectie plofkussens; dubbele frontale exemplaren, zijdelingse airbags vooraan en gordijnairbags op hoofdhoogte. Omdat de hoofdairbags nu een stuk groter zijn, zijn (voorheen optionele) zijairbags achteraan niet meer noodzakelijk. ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn gelukkig ook standaard. Bij Duitse auto's van dit caliber durven die wel eens in de optiielijst te staan en dat is eigenlijk voor geen enkele auto acceptabel. BMW volgt (voorlopig) niet de trend van de knie-airbag vooraan en dat terwijl de Amerikanen -die de X5 wel lusten- daar zo gek van zijn.

De X5 beschikt over een compleet arsenaal elektronische hulpmiddelen die efficiënt waken over stabiliteit, tractie en remgedrag. Onthou vooral DSC, een stabiliteits- en tractiecontrole met drie standen; aan (voor gewoon gebruik), een tolerante modus (voor gebruik op sneeuw bijvoorbeeld) en helemaal uit.

Geef commentaar
comments by Disqus