Nissan heeft geen enkele maatregel onbenut gelaten om de Qashqai ondanks z'n conceptuele beperkingen, en dan bedoelen we vooral de hoogte, levendig over te doen komen. Het stuur is haast overbekrachtigd en kent een zeer uitgesproken rechtuitstand en ook de remmen komen ‘Frans' venijnig uit de hoek. Het resultaat is geslaagd, want samen met de ijverige diesel, voelt de Qashqai veel sneller en sportiever aan dan hij met z'n sprinttijd van 12,2 seconden en top van 174km/u eigenlijk is. Op goed wegdek is de ophanging comfortabel, maar om de koets in de bochten vlak te houden, monteert Nissan wel héél erg dikke antirolstangen. Zodra het wegdek slecht wordt, levert dat korte en oncomfortabele koetswerkreacties op. Nissan had wat ons betreft wat minder fanatiek mogen proberen de wetten van de fysica te snel af te zijn. Het verbruik van de diesel is een meevaller. Het opgegeven verbruiksgemiddelde bedraagt amper 5,4l. Het testverbruik van 7l/100km lijkt ons een zeer realistisch en goed resultaat.
Nog een woordje over de terreineigenschappen. Nissan geeft dan wel een op- en afrijhoek op, maar behalve in netjes geasfalteerde parkeergarages test u die beter niet uit. De Qashqai wordt voorlopig alleen op de voorwielen aangedreven (de vierwielaangedreven versies komen spoedig) en de ophanging is helemaal niet op een slechte ondergrond berekend. De bodemvrijheid van 20cm is een marge die u kan aanwenden om stedelijke obstakels als putten, boordstenen, verkeersremmers en vluchtheuveltjes te bedwingen.