Omdat de Qashqai hoger is dan een normale middenklasser, worden de passagiers meer in de hoogte geschikt. Van monovolumes weten we dat zulks meer beenruimte oplevert. Vooraan is er uiteraard geen gebrek aan plaats, maar ook achteraan zit je in deze nieuwe Nissan meer dan behoorlijk. En dan schiet er nog voldoende ruimte over voor 350l bagage. De achterklep is tot op de bumper uitgesneden, maar omdat die nu eenmaal wat hoger is dan bij een conventionele berline, moet je ook wat hoger heffen. Vanzelfsprekend kan de achterbank plat. Desgevallend laadt je tot 1.350l.
De zithoogte is in de Qashqai niet hoger dan in de meeste compacte monovolumes. Je hoeft dus niet te klauteren of je in het voertuig te hijsen. De zithouding is bijzonder verzorgd en zoals je dat van een nagelnieuwe wagen mag verwachten is de boordplank vrij van ergonomische kemels. De hogere zitpositie levert een verkeersoverzicht op dat -als we afgaan op de verkoopscijfers van al wat SUV en monovolume is- bijzonder gewild is. Toch heeft ook Nissan zich aan de belachelijk grote buitenspiegels laten vangen (conform een nieuwe Europese richtlijn) en die belemmeren soms zelfs het zicht.
De zithoogte is in de Qashqai niet hoger dan in de meeste compacte monovolumes. Je hoeft dus niet te klauteren of je in het voertuig te hijsen. De zithouding is bijzonder verzorgd en zoals je dat van een nagelnieuwe wagen mag verwachten is de boordplank vrij van ergonomische kemels. De hogere zitpositie levert een verkeersoverzicht op dat -als we afgaan op de verkoopscijfers van al wat SUV en monovolume is- bijzonder gewild is. Toch heeft ook Nissan zich aan de belachelijk grote buitenspiegels laten vangen (conform een nieuwe Europese richtlijn) en die belemmeren soms zelfs het zicht.
De boordplank oogt verzorgt en modern, maar we hadden nog graag een meer doordachte materiaalkeuze gezien. De twee ronde wijzers (voor snelheid en toerental) huizen bijvoorbeeld in diepe zwarte kokers waarvan net te duidelijk is dat het plastic is. Wie diep in z'n buidel tast krijgt een navigatiesysteem dat nogal onsubtiel bovenin de middenconsole is gehuisvest. Perfect bedienbaar, maar omwille van invallend licht vaak slecht afleesbaar. Vooral in combinatie met het gigantisch grote panoramische dak dat het interieur in het licht doet baden. Een oplossing met een schaduwkap draagt onze voorkeur weg.