Dat de Qashqai in het Golf-segment een frisse wind laat waaien, staat evenwel boven twijfel verheven. En de lancering was bijzonder succesvol. De eerste maanden van dit jaar werden er in ons land niet minder dan 1.500 bestelbons getekend. In de Engelse fabriek waar het model wordt gebouwd, moet binnenkort een extra ploeg toegevoegd worden om de wachttijden niet te lang te laten aanslepen. Nochtans is de Qashqai geen prijsbreker, zonder daarom echt boven de concurrentie uit te torenen. Een 115pk sterke 1.6l benzinemotor kost minimaal € 18.750. Dat is een handvol euro's meer dan een Golf en dik € 1.000 bovenop wijlen de Toyota Corolla en € 1.500 bovenop de kostprijs van een Kia Cee'd, om slechts enkele concurrenten te noemen. De 108pk sterke 1.5l dCi dieselmotor wisselt pas vanaf € 20.750 van eigenaar. Een 2.0 dCi met 150pk die steeds rijker in de aankleding zit, moet Nissan minimaal € 24.750 opleveren. En een (zeer) rijkelijk uitgeruste versie als ons testexemplaar kost inclusief metaalkleur € 27.800.
Nissan Qashqai 1.5dCi Inleiding
Nissan heeft de afgelopen decennia in het segment van de middenklassers niet bepaald een assertieve pose aangenomen. De kwaliteiten van de Sunny en de Almera zijn bekend, maar het zijn auto's die nooit al hip, trendy of als het om vormgeving ging nog maar als modern bestempeld zullen worden. Tijd voor wat anders dan; weg Almera, hier is de Qashqai. Gesterkt door het succes van onder meer de alternatief ogende X-Trail en met de SUV-trend van de jongste jaren als wind in de zeilen, pakt Nissan uit met een SUV voor het middensegment. Een compleet nieuw segment als we de Japanners mogen geloven, maar dat statement is bedacht door marketingjongens die wat te veel aan de lijm gesnoven hebben. Tegenwoordig claimt nagenoeg elk nieuw model een al even nieuw segment in het leven te roepen.