De naam Qashqai verwijst naar een nomadenstam uit de woestijn die grenst aan de Zagros-bergketen in het zuiden van Iran. Nissan verwijst daarom naar het model met de term stads-nomade. Een avontuurlijke ingesteldheid die in de vormgeving kracht wordt bijgezet. Eerst en vooral in de afmetingen. Met z'n lengte van 4,31m, een breedte van 1,78m en vooral z'n hoogte van 1,61m nestelt het model zich tussen de conventionele hatchbacks en de compacte SUV's ‘à la Toyota RAV-4 en Hyundai Tucson' in. De centimeters gaan uiteraard op aan een meer in de hoogte georiënteerd interieur. Een groot deel ervan is evenwel ook gewoon lucht. De Qashqai heeft immers een bodemvrijheid van 20cm, die vergelijkbaar is met die van kleinere terreinwagens (als pakweg de Suzuki Grand Vitara). Nissan geeft zelfs een op- en afrijhoek op (van 19,2 en 30,2 graden respectievelijk), maar dat is -behalve een leuk detail voor de cijferfreaks onder ons- behoorlijk bij het haar gegrepen.
Aan de achterzijde kreeg de Qashqai lijnen die nogal wat verwijzingen naar de grote Murano bevatten. Dakrails, in stootvast plastic uitgevoerde wielbogen en grotendeels uit diezelfde kunststof vervaardigde bumperschilden zorgen voor een stoer uiterlijk. De neus heeft een dominant vormgegeven grille, waarin een groot Nissan-logo prijkt. In het verlengde ervan liggen bovenop de neus twee plooilijen die er wonderwel in slagen kracht te suggereren.
Aan de achterzijde kreeg de Qashqai lijnen die nogal wat verwijzingen naar de grote Murano bevatten. Dakrails, in stootvast plastic uitgevoerde wielbogen en grotendeels uit diezelfde kunststof vervaardigde bumperschilden zorgen voor een stoer uiterlijk. De neus heeft een dominant vormgegeven grille, waarin een groot Nissan-logo prijkt. In het verlengde ervan liggen bovenop de neus twee plooilijen die er wonderwel in slagen kracht te suggereren.