Nissan schrapte voor de Qashqai zowel de Almera als de grotere Primera uit de catalogus. Dit ene model moet de klanten van beide modellen kunnen lijmen. Dat lijkt wonderwel te lukken. Tijdens het eerst kwartaal van dit jaar kozen niet minder dan 1.500 Belgen voor de stoer ogende Nissan met de onuitspreekbare naam van een Iraanse nomadenstam.
Het pakket dat Nissan aanbiedt vanaf € 18.750 (1.6 benzine, deze 106pk en 240Nm sterke 1.5 dCi is er vanaf € 20.750) rijmt dan ook trendy koetswerklijnen met een ruim en functioneel interieur en gezonde rijeigenschappen. De Qashqai is een SUV waarvan alleen de vorm van tel was (en op dit ogenblik enkel verkrijgbaar met voorwielaandrijving), maar dat stoort niet. De Qashqai 1.5dCi voelt voor een model dat 12,2 tellen doet over de sprint naar 100km/u zelfs verassend levendig en strak aan. Die stugge ophangingsarchitectuur wil u op een slechte ondergrond evenwel het leven zuur maken. Maar daarmee hebben we het voornaamste punt van kritiek op deze Qashqai wel gehad.