Veiligheidsorganisatie EuroNCAP heeft z'n handen vol aan het testen van auto's die in grote getale geproduceerd en geleverd worden. Een Porsche 997 tegen een muur kwakken is er dus nog niet van gekomen. We moeten de veiligheidsvoorzieningen dan ook op papier beoordelen, en daar zijn ze meer dan adequaat. Dit type Targa is in tegenstelling tot het traditionele type met T-beugel, bijzonder stijf. De buig- en torsiestijfheid zijn niet op het niveau van de Coupé (dat twee jaar geleden nog eens respectievelijk 40 en 8% verbeterd werd), maar komen wel in de buurt. Daarbovenop heb je recht op driepuntsgordels voor alle zitplaatsen (met inbegrip van de onbruikbare exemplaren achteraan) en zes airbags.
De permanente vierwielaandrijving garandeert een uitstekende tractie en stabiliteit in alle omstandigheden. Vooral dat laatste wil wat zeggen, want de 911 is lange tijd berucht geweest om z'n -met name voor mensen die niet wisten hoe ze ermee om moesten gaan- giftige reacties. Mocht er onverhoopt toch nog één de kop op steken dan vlakt Porsche's stabiliteitscontrole PSM dat ongetwijfeld uit. Dat systeem is een regelrechte uitblinker omdat het voldoende marge biedt voor tonnen rijplezier. En als je buiten de lijntjes wil kleuren, kan je het uiteraard volledig uitschakelen.