In de comfort-stand laat de 997 zich kennen als een uitstekende en comfortabele kilometervreter. Wie rustig met het gaspedaal omspringt kan met minder dan 11 liter 100km ver raken en dat is indrukwekkend voor een auto van dit type. Een sportieve rijstijl, best gecombineerd met de zeer stugge, doch immer nog efficiënte sport-modus voor de dempers, kost je een liter of 17. Ook dat is een regelrechte meevaller. Het weggedrag van deze 997 is zonder meer beschaafd. Op wat onlogische koetswerkbewegingen na, is van de ‘verkeerde' basisarchitectuur van het model niets te merken. Het motorblok, dat voorbij de achteras is gemonteerd, heeft de neiging zowel als hefboom als als pendule te fungeren, maar daarvan is niets meer te merken. De tweewielaangedreven versie etaleert de kenmerkende nervositeit van de oudere Carrera's in veel grotere mate. De evolutie kan je toejuichen als je objectieve criteria hanteert. Als je evenwel verknocht bent aan de wispelturigheid van de tweewielaandrijver -zoals ondertekende- dan is vierwielaandrijving plots geen optie meer.
Porsche ligt de laatste tijd onder vuur omwille van z'n milieuonvriendelijke karakter. Vanzelfsprekend haalt een sportwagen niet het emissieniveau van een kleine stadsmus, maar 285gr CO²/km is toch bijzonder goed. Porsche ontwikkelde de motoren van de 997 ook om een ethanolmengeling van 10% te accepteren, maar de distributie van milieuvriendelijke brandstoffen gaat met name in ons land zeer traag. Momenteel haalt de Porsche krachtbron een emissie van 75gram CO² per kilometer per liter. Voor bijvoorbeeld Toyota's Prius is dat 69 gram. Met een ethanolmengeling van 10% (milieuneutrale en dus CO²-emissievrije brandstof) zou de Porsche nota bene efficiënter zijn dan de groene Japanner, want 67,5 gram/km laten optekenen
Porsche 997 Targa 4S Rijgedrag
Rijden met een 911 blijft de aparte ervaring die het hoort te zijn. Bij de 996 was ze wat verwaterd, maar de 997 mag weer puristen aanspreken. Deze 3.8l grote ‘flat six' watergekoelde boxermotor is een aanrader over de minder krachtige 3.6l omwille van z'n schitterende soundtrack. De Tiptronic automaat is verouderd en zet een stevige domper op het rijplezier. We raden daarom absoluut de handgeschakelde zesbak aan. Die is bijzonder goed gespreid en schakelt zeer precies, snel en scherp. Wie in de 325pk en 370Nm sterke Targa 4 perfect met het stokje roert, rijdt na 5,3 tellen 100km/u. In de 355pk en 400Nm sterke ‘S' wordt dat 4,9 seconden en 285km/u.