Daihatsu, de gedoodverfde Japanse specialist in compacte (en milieuvriendelijke) stadsmini's heeft een nieuw model op de markt. De Materia. En als u die al in het wild gezien heeft, herinnert u zich dat wellicht. Het is namelijk een buitenbeentje dat een bijzonder frivool, ja zelfs botweg gedurfd, design koppelt aan een moderne, beproefde maar weinig exotische architectuur. Onderhuids is de Materia een Sirion als alle andere, maar het is moederhuis Toyota dat we voor z'n unieke uiterlijk te danken hebben. Of liever, Scion. Een merk dat bij ons geen schijn van kans zou maken, hoewel de Materia het tegendeel kan bewijzen, maar door de Japanse Motorgigant in het leven is geroepen om in de VS het jonge volkje te lijmen. Ginds is de Scion bB een regelrechte hit. En succes moet je exporteren. Daihatsu zelf is bijzonder blij met wat tot Materia herdoopt is. Het merk kan, zeker in een land als het onze waar de verkoop zelden boven marginale aantallen uitstijgt, een ‘image-builder' goed gebruiken.
Daihatsu biedt de Materia aan met een zeer kranige 1.3l benzinemotor en met de 1.5 die bij ons op de testbank staat. Die laatste is interessant omdat nogal wat trendy aardigheidjes niet op de 1.3l verkrijgbaar zijn, maar uit het verleden (de rijimpressie) weten we dat ook de kleine motor zich goed weert. Je ziet de Materia het opnemen tegen hooggeplaatst speelgoed als de Mini, maar het is ook een concurrent voor de nieuwe Fiat 500 die eind dit jaar op de markt komt. Hip, maar helaas ook -naar analogie met beide concurrenten- niet goedkoop. De 87pk sterke 1.3l instapversie kost € 14.990. De 103pk sterke 1.5 moet € 16.490 opleveren en kost inclusief toeters en bellen al € 17.840.