De Materia oogst bijzonder veel blikken, van zowel bewonderende als gewoon nieuwsgierige aard. En vanzelfsprekend zit het uiterlijk daar voor iets tussen. In Japan en de VS kennen ze de ‘boxy-types' al langer, maar bij ons is het hoekige lijnenspel nog een grote zeldzaamheid. In feite schiet alleen Nissan's X-Trail ons te binnen en die speelt in een onvergelijkbaar segment. De Materia trekt de aandacht met een hoge en korte, sympathieke neus, grote modern ogende lichtunits onder helder afdekglas en een scherp oplopend lijntje op de flanken. Over die snoet bleken de meningen bijzonder ver uiteen te lopen. Over de kont, met z'n brede, lage lichtbalk vielen nauwelijks enthousiaste reacties te sprokkelen. Objectief moet je stellen dat de Materia in meetbare criteria perfect binnen Daihatsu's gamma past. En dan hebben we het niet alleen over de compacte buitenafmetingen (lengte: 3,80m, hoogte: 1,63m, breedte: 1,69m ), maar ook over de prioriteiten bij de constructie. De koetswerkpanelen sluiten mooi aan, het uitzicht is verzorgd, maar als je een portier dichtgooit, wekt de galm van Japans staal -in tegenstelling tot de werkelijke betrouwbaarheid van het product- weinig vertrouwen.
Geef commentaar
comments by Disqus