De Materia is in de eerste plaats een zegen voor Daihatsu. De Europese carrière van de Scion bB (een uitsluitend op de Amerikaanse markt verkrijgbaar zustermerk van motorgigant Toyota) betekent dat het merk eindelijk een publiekstrekker in z'n rangen heeft. Geen evidentie als je kleurt binnen de lijnen die bij het merk traditioneel door de ratio getekend zijn. In ons land gaan er dit jaar al enkele honderden over de toonbank en dat is voor de importeur, die het eigenlijk nog steeds zonder volwaardig dealernet moet stellen, een heuse opsteker. Nochtans is de Materia niet goedkoop. De basisversie is er vanaf € 14.990 maar deze leuk aangeklede 1.5 zet u al € 17.840 terug.
Het uiterlijk, waarvoor ongetwijfeld zowel voor- als tegenstanders te vinden zijn, is Materia's grote deugd. Daartegenover staan eerder matige materialen voor de aankleding en -op trendy lichteffecten na- een karakterloos interieur. Dat is wél opvallend ruim, comfortabel en praktisch. Over de rijeigenschappen is de conclusie gelijkaardig. De Materia kan wel rijplezier verschaffen, maar een echte speeljongen is het niet. Daarvoor mist alles -ophanging, besturing en versnellingsbak- wat gevoel. De conclusie? Hip en trendy zijn heeft zo zijn prijs...