De 2.0D is een goed op het gas reagerende diesel, die soepel herneemt vanuit zowat elk toerental. Deze motor geeft veel rijplezier, maar 136 pk is ook niet niks voor een auto van dit formaat. De Volvo C30 is dan ook een zwaargewicht en lijdt daarmee aan een kwaal die veel moderne wagens treft: veiligheids- en comfortuitrusting maken auto's groter en zwaarder, waardoor meer pk's nodig zijn om er nog een beetje vaart in te krijgen...
De manuele bak is jammer genoeg ook niet helemaal foutvrij, zonder dramatisch te zijn. Eerste en tweede laten zich niet heel precies inschakelen en de schakelbewegingen zouden in zijn geheel wat strakker en pittiger mogen uitvallen. Enigszins bizar is het feit dat juist de diesels - 1.6 D en 2.0 D - over de kleinste brandstoftank beschikken (52 l). Dat is 3 tot 10 liter minder dan de andere C30-varianten. Het rijbereik van de C30 2.0D bedraagt +/- 600 km, als men niet teveel van de snelweg afrijdt.
Op slecht wegdek komt de ophanging al snel aan het einde van haar latijn. De veerpoten gaan voelbaar en hoorbaar stampen, terwijl ook de veren brutaal het einde van hun veerweg aankondigen. Allicht zullen de 17" velgen deze reacties versterken. De remmen lijken aanvankelijk wat te zacht aan te grijpen, maar na enige gewenning tonen ze zich prima doseerbaar.