Volvo volgt daarin met de C30, een product uit de Belgische fabriek te Gent, die in het najaar van 2006 in de showrooms verscheen. Volvo legt het accent op ‘design' als belangrijkste verleider voor zijn meest compacte model. De Zweden promoten hun C30 als een ‘lifestyle-accessoire', veeleer dan een noodzakelijk transportmiddel. In de presentaties klonk het haast alsof de wagen meer bedoeld is om naar te kijken dan om mee te rijden... Een ander, zij het meer intern argument, is de rol die de C30 voor het merk kan spelen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot van het totale gamma. Het is dan wel enigszins tegenstrijdig, dat overwegend ‘zware' motoren in de prijslijst verschijnen. De C30 is verkrijgbaar met niet minder dan drie dieselmotoren, allen voorzien van een roetpartikelfilter. Volvo verwacht in eigen land dan ook 81% van de C30's te slijten met zelfontbrander.
Het succes van een autoproduct in de ‘premium-compactklasse' is erg afhankelijk van de verschillende markten. Het valt ons telkens op bij een uitstapje naar Parijs, Rome of Barcelona, hoeveel kleine, maar erg volledig uitgeruste wagens daar rondrijden. Veelal uit noodzaak, want er is gewoon geen plaats voor grotere vierwielers, ook al heeft men de financiële middelen. Een ander fenomeen zijn de goed verdienende ‘alleenstaanden', die zich in dit soort wagens thuisvoelen. Maar iedereen die om welke reden ook liever wat discreter naar buiten komt, maar daarom niet wil inboeten aan luxe, kan zich aangetrokken voelen tot de ‘premium-compactklasse'.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat BMW als eerste concurrentie bood aan de Audi A3. De BMW 1-Reeks zal verder groeien met nieuwe varianten, waaronder een coupé (najaar 2007) en cabrio (2008), plannen die ook bij Audi in een ver gevorderd stadium zitten. Toch blijft het ‘premium compact'-segment veeleer een rariteit, met een zeer beperkt aanbod. Het Duitse duo biedt dan ook de enige echte rivalen voor de Volvo C30. Mercedes heeft uiteraard de A-Klasse, maar die kiest voor een monovolume-aanpak, terwijl Alfa ondanks alles er niet helemaal in slaagt om zijn 147 op gelijk imagoniveau te laten waarderen. Een Volvo C30 staat vanaf 18.950 euro voor de deur als 1.6 100 pk. Voor de 1.6 D (110 pk) betaalt men minstens 21.250 euro en de kroon op het gamma - de T5 ‘Momentum' (220 pk) staat met 30.950 euro genoteerd. Onze testwagen, een C30 2.0D (136 pk) heeft een basisprijs van 22.750 euro.