Wie liefst benzine in de tank gooit, laat de Bravo best links liggen. Op z'n minst tot de turbomotoren met een inhoud van 1.4l en vermogens van 120 en 150pk aan het aanbod toegevoegd zijn. Ze staan in de prijslijst maar zijn nog niet leverbaar. Tot dan is een 95pk sterke 1.4 de enige optie die kan het met die koets niet makkelijk hebben. De nieuwe diesels zijn ook nog in de maak. Die nieuwe generatie wordt tussen 120 en 165pk sterk en zal over 1,6 dan wel 2,0l longinhoud beschikken. Nu moet het nog even met de 1.9 JTD die technologisch evenwel perfect bij de tijd is. Hij is er in drie vermogensversies; 90, 115 en 150pk rijk. De laatste in het rijtje staat op onze testbank. De 1.4 benzine instapversie wisselt vanaf € 14.990 van eigenaar. Een prijs die alvast geen kloof slaat met de voornaamste concurrenten. Dieselen kan vanaf € 16.730. Helemaal bovenaan het dieselaanbod staat onze testwagen, in Sport-uitvoering, die vanaf € 23.690 wordt voorgereden en inclusief parkeerhulp en metaalkleur op € 24.300 komt.
Fiat Bravo 1.9JTD 150pk Inleiding
Fiat heeft haast met de introductie van nieuwe modellen. Zo is de oude Bravo pas zes jaar geleden uit het gamma verdwenen ten voordele van de Stilo. Die heeft het met andere woorden amper vijf jaar uitgezongen. Destijds gold het model als de laatste kans voor Fiat. Het model dat de tanende verkopen een halt moest toeroepen. Uiteindelijk hebben de Panda en Grande Punto dat gedaan. De Stilo is niets meer of niets minder dan een flop geworden. De vormgeving had te veel Germaanse lijnen en het rijplezier dat de Italianen traditioneel hoog in het vaandel dragen, was verdwenen. Deze nieuwe Bravo moet een middenklasser van Fiat weer op de kaart zetten. Het merk wil er jaarlijks 120.000 van slijten. Op zich nog bescheiden, want bij de lancering van de Stilo werd nog gemikt op 400.000 stuks per jaar. Pijnlijk. Om het model zo snel mogelijk op de markt te kunnen brengen werd een groot deel van de ontwikkeling uitbesteed en dat is voor een dergelijk volumemodel ronduit ongebruikelijk. In amper anderhalf jaar werd de Bravo klaargestoomd. Dat klinkt als een haastklus...