De veiligheidsuitrusting is vrij van kritiek. De collectie airbags omvat nu zelfs een knie-exemplaar voor de bestuurder. Een vijf-sterren EuroNCAP-waardering stelt verder gerust. Hoewel de besturing meer lineair verloopt, missen we nog steeds feedback uit de elektrische bekrachtiging. Toch zijn de parasitaire reacties van het stuurhuis onze voornaamste bekommernis. Die zijn erg storend en niet meer van deze tijd. De decibels van het blok mochten meer hinder ondervinden bij hun tocht naar het interieur. Gelukkig zijn de prestaties, 150pk en 305Nm (goed voor een sprinttijd van 9 tellen een top van 209km/u) en de sportief gespreide zesbak, ingrediënten die rijplezier verschaffen. Prijskaartje voor de 150pk 1.9JTD Sport: vanaf 23.690, maar de instapper (met 95pk sterke 1.4 benzinemotor) is er al vanaf € 14.999.
Fiat Bravo 1.9JTD 150pk Conclusie
De Stilo was een flop. Daarom grijpt Fiat nu terug naar de naam Bravo. Het nieuwe model is op de markt, amper vijf jaar na de introductie van z'n voorganger. Om dat te realiseren werd een groot deel van de ontwikkeling uitbesteed en staat het model op hetzelfde onderstel. In de lengte komt er 8cm bij, die vooral wordt ingezet om de neus voetgangervriendelijk te maken, de breedte gaat plus vier en het dak zit zowaar 3cm dichter bij het asfalt. Omdat ook de zetelopstelling werd aangepast en de wielbasis onveranderd op 2,6m blijft, is het interieur van de Bravo zelfs wat krapper dan dat van de Stilo. Dat wil evenwel niet zeggen dat er weinig ruimte is. Je kan er gerust vier volwassenen schikken. De koffer is zelfs riant, met 400l inhoud. Aan de vormgeving wordt wel van functionaliteit geofferd; een hoge laaddrempel en de afwezigheid van een handgreep zijn het resultaat.