Veiligheid vormt één van de grootste uitdagingen bij het ontwerp van zo'n compacte auto. Om de schok te absorberen zijn immers kreukelzones nodig en die nemen plaats in. Aan de andere kant van de balans staat het beperkte gewicht van het voertuig. De extra centimeters gaan dan ook voor een groot deel op aan die kreukelzones. Een (letterlijk) staalharde veiligheidskooi moet vijandige objecten buiten het bereik van de twee inzittenden houden. Smart werkt die veiligheidsstructuur in tridion visueel in de kijker door ze in het koetswerk te integreren in een contrasterende kleur. De EuroNCAP smakte in 2000 al de kleine coupé tegen een barrière en bedacht die destijds met de puike score van drie sterren. Het staat buiten kijf dat dit model nog beter zal doen.
De inzittenden hebben recht op driepuntsgordels en intelligente (adaptieve) frontale airbags. Isofix bevestigingspunten voor een kinderzitje zijn een optie. Een ganse elektronicawinkel, met inbegrip van ABS, remkrachtverdeler, noodremhulp en stabiliteitscontrole, is standaard.