De wegligging vaart wel bij de met 5cm verlengde wielbasis, maar verwacht geen mirakels. Bij hoge snelheden is smart veilig, doch geen toonbeeld van stabiliteit. En bij lage snelheden valt op hoe stijf de DeDion-achteras wel is. Toch is die stugge afstelling noodzakelijk om een redelijk bochtgedrag te bekomen. Ironisch genoeg is het autootje met z'n korte wielbasis bijzonder gevoelig voor putten, bulten en oneffenheden. Het milieuvriendelijke (de CO²-uitstoot blijft beperkt tot 112gr/km) stadsautootje bij uitstek wordt dus behoorlijk gehinderd door dwarsrichels, verkeersremmers en allerhande ‘verhoogde' constructies. Dingen waarvoor dikke SUVs bijvoorbeeld quasi immuun zijn. De wendbaarheid is uiteraard -met een draaicirkel van amper 8,75m- ongezien. De constructeur geeft een gemiddeld verbruik op van 4,7l/100km. Het gemeten testverbruik komt evenwel op 7,0l/100km en dat vinden we weinig spectaculair. Grote vooruitgang werd geboekt in het remgedrag. Wat extra centimeters wielbasis zorgen ervoor dat de smart een betere gewichtsverdeling heeft en er dus dikkere voorbanden gemonteerd kunnen worden zonder dat een koprol tot de mogelijkheden hoort. En ook over de afstelling van de rijhulpsystemen, en met name het ABS, zijn we in onze nopjes. Deze tweede generatie remt volwassen.
Smart Coupé 71pk Rijgedrag
Oppervlakkig bekeken is de smart gebleven zoals hij was. Het model wordt nog steeds aangedreven door een boven de achteras gepositioneerde driecilinder benzinemotor met turbo en heeft een sequentieel bediende gangwissel voor het kiezen van een versnelling. Onderhuids is evenwel alles aangepast. De benzinemotor is nu 999cc groot en komt uit de stal van Mitsubishi, terwijl de zeer trage gerobotiseerde zesbak werd vervangen door een exemplaar van fabrikant Getrag. Die kent vijf versnellingen. Het blokje produceert tussen 61 en 84pk, afhankelijk van de ijver van de turbomotor en wellicht komt er later ook nog een Brabus-versie. Onze versie met 71pk sprint naar 100km/u in 13,3 seconden. Dat lijkt niet bijzonder snel. Toch weert het autootje zich zeer goed. Tot 60km/u is het dankzij z'n lage gewicht en optimale tractie (achterwielaandrijving) ronduit snel. De topsnelheid is voortaan elektronisch afgeregeld op 145km/u; 10km/u meer dan voorheen.