Het interieur van de eerste generatie was een verfrissing. Niet alleen door de kleurrijke stofjes, maar net zo zeer omwille van z'n glooiende en frivole vormgeving en leuke vondsten. En hoewel je de smart nog steeds kan bestellen in vrolijke kleurtjes, is het binnenin maar een saaie bedoening geworden. De golvende boordplank is vervangen door een dertien-in-een-dozijn exemplaar met een afgeronde doosvorm. De reden is -alweer- de Amerikaanse homologatie. Alleen wie extra tellertjes, een toerenteller en analoog klokje, bestelt, krijgt die leuke vrijstaande wijzertjes die vroeger al op de boordplank stonden, maar zelfs de bolle verluchtingsroosters moesten eraan geloven. Wil je dicht tegen het stuur aanzitten dan moet je je knieën tegen de boordplank parkeren en dat is onaangenaam.
De eerste smart beschikte over flinterdunne zeteltjes met een geïntegreerde veiligheidsschaal. Zitmeubilair dat desondanks opviel omwille van z'n uitzonderlijke zitcomfort. En helaas is ook dat overboord gegooid, ten voordele van bredere, meer conventionele zetels, al is de hoofdsteun nog steeds geïntegreerd. Over het comfort valt overigens weinig slechts te verzinnen. De vorige waren simpelweg nòg beter. Omdat het smartje ook zo'n vijf centimeter breder werd, zit je voortaan niet meer schouder tegen schouder. Er past nu een streepje lucht tussen.
De voorruit blijft maximaal vooruitgeschoven, waardoor je nooit het gevoel hebt met een auto van 2,7m op de baan te zijn. En nu is ook de afstand tot de achterruit gegroeid. Dat heeft een spectaculair effect op de kofferinhoud. Daarin pastte voorheen maximaal 150 liter. Nu is dat minimaal 220l en als je het stadsmusje nokvol propt (neerklapbare passagierszetel) zelfs 340l. De bediening van de achterklep is overigens hetzelfde gebleven. De achterruit klapt afzonderlijk omhoog, de rest van de klep is binnenin met twee hendels vergrendeld en klapt naar onderen open. In het klepje zit nog een behoorlijk opbergvak. In het interieur zelf zijn de opbermogelijkheden zeer karig; een verticaal net tussen de voorzetels en de kofferruimte (optioneel op de meeste versies) is het enige van betekenis. De portiervakken zijn klein.