Nu de roadster en forfour uit het aanbod geschrapt zijn, is het niet meer nodig de stadsrakker fortwo te noemen. Voortaan heet het ding dan ook weer gewoon smart. De versie met dak is de coupé en het dakloze broertje is de smart cabrio. Lekker simpel. Het aanbod bestaat voorlopig uit vier motorversies, die er met uitzondering van de 61pk sterke 1.0 benzine (vanaf € 8.976) telkens in een gesloten en open variant zijn. De cabrio kost minstens € 12.844 en heeft dan meteen de 71pk sterke turbovariant onder de kap. De krachtigste benzine, alweer een afgeleide van hetzelfde blok, houdt 84 paarden achter de hand. Dieselen kan voorlopig enkel met de 45pk sterke 0.8l driecilinder turbo. Die is er vanaf € 10.606 als coupé en kost cabrio € 13.510. Drie uitrustingsniveau's werden weerhouden; Pure, Pulse en Passion. Onze test-coupé heeft de op één na instapmotor en is van het Pure-niveau. Hij wisselt daarom al vanaf € 9.940 van eigenaar, maar kost inclusief radio, pechset voor lekke band (!), automatische airco en elektrische ruiten € 11.646. Welbeschouwd is dat zeer democratisch, want de basisprijs is identiek aan die van de 61pk sterke Pure van de vorige generatie. Dat wil evenwel niet zeggen dat u voor die prijs geen alternatieven kan vinden. Die zijn er bij de vleet.
Smart Coupé 71pk Inleiding
De wandel van het jonge Daimler-merk smart was er niet bepaald één op rozen. Nog voor het merk op de markt was, haakte het Zwitserse horlogemerk Swatch (dat aandeelhouder was) af. Volgens de Zwitsers werd er te veel van het oorspronkelijke doel afgeweken, vooral wat de kostprijs betrof. De beperkingen van het concept maakten nogal wat hoogtechnologische -en bijgevolg dure- oplossingen noodzakelijk. Bij z'n lancering sloeg de smart ook niet in als een bom. Reclamebedrijven zagen zeer snel de mogelijkheden van het product, maar de verhoopte verkoopscijfers werden nooit gerealiseerd. Een roadster-versie en in samenwerking met Mitsubishi ontwikkelde smart forfour zetten de rode cijfers zo mogelijk nog vetter. Daarom werden ze ook uit het gamma geschrapt. Met deze smart is het erop of eronder. Daimler hoopt dat dit model, dat gehomologeerd is voor de VS en Canada -wat met het vorige nooit is gelukt, eindelijk in staat is zwarte cijfers te schrijven.