Mini Cooper Interieur

Mini Cooper
Bekijk 9 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
In 1961 al verscheen de Riley Elf en Wolseley Hornet als luxe-afgeleiden van de oer-Mini. Ons testexemplaar liet er zich graag door inspireren en overklast zijn verre voorvaders. Het was voorzien van een crèmekleurig lederen interieur, sierelementen in zwarte pianolak en nog meer chroomaccenten. De afwerking ging er tegenover de vorige generatie ook flink op vooruit, al zijn de - kunststof - sierelementen wel erg kwetsbaar. De Mini Cooper onthaalt zijn passagiers met prima zetels. Onze testwagen had de optie ‘sportzetels' (330 €). Ze zijn royaal bemeten, goed gevormd en bieden de nodige regelmogelijkheden. Zelfs de achterbank ziet er schitterend uit - het gaat om een paar individuele zetels - doch het ontbreekt er jammer genoeg aan beenruimte... De rugleuning van de achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar om uitbreiding van de kofferruimte te verzekeren.

Het 3-spakige sportstuur voelt erg prettig aan dankzij de juiste velgdikte en diameter, maar ook als gevolg van de fijne bekleding. Het is een multifunctioneel stuurwiel (optie 250 €) met vrij veel knoppen. Er zijn 2 kruiswipschakelaars voor de cruise control en audio, alsook 2 knoppen voor de spraaksturing en telefoon. Een erg handig detail is de derde zonneklep aan de linkerkant van de bestuurder, zodat deze door combinatie van de frontale en zijdelingse klep de beste beschutting kan vinden tegen hinderlijke lichtinstraling. De typische Mini-kenmerken als de centraal geplaatste snelheidsmeter, zijn in de nieuwste editie zo uitvergroot, dat het ‘erover' is... De te grote snelheidsmeter is bovendien moeilijk leesbaar, wat helemaal een contradictie is. Gelukkig is er een digitale herhaling van de snelheid in de kleinere klok voor de toerenteller, recht tegenover de bestuurder. Daarin verschijnt ook het uur, de temperatuur en de informatie van de boordcomputer. De grote centrale klok heeft onderaan een afgebakende zone waarin het radiodisplay en de bedieningen voor de muziekinstallatie zijn ondergebracht. De radio-ontvangst is matig tot zwak. Net onder de grote klok, bovenin de middenconsole, vinden we een sleuf voor de CD-speler, met daaronder een kleine, maar gemakkelijk grijpbare volumeregelaar.

Centraal in de middenconsole zit de elektronisch geregelde airco, die met 335 € op prijslijst lonkt. Ze werkt prima, maar de temperatuurinstelling met het speelse draaiwiel aan de zijkant, werkt ergerlijk onprecies. Het is altijd teveel of te weinig, maar nooit precies goed. Een lust voor het oog zijn de wipschakelaars - 5 stuks, voor o.a. zijruiten, mistlichten - onderaan de middenconsole, die ook nog eens herhaald worden in de dakconsole (o.a. leesspots, glazen schuifdak). De Mini Cooper beschikt over een verrassend ruim handschoenvak, een centrale armsteun met bergvak, bergnetten op de zetelruggen, 2 bekerhouders in de middentunnel voor en één achter. De portierbakken stellen echter nauwelijks wat voor. Blauwe LED's in de grepen voor de portierontgrendeling en in de plafondconsole plaatsen 's avonds een sfeervol kleuraccent in het wageninterieur.

Geef commentaar
comments by Disqus