Nu doet Seat daar nog een schepje bovenop; met de Leon CUPRA. Goed voor 240pk en dat voor € 25.990. Ironisch genoeg krijgt Seat daarmee geen beentje voor. Audi heeft van de A3 bijvoorbeeld nog een 3.2 V6 en een S3 in de aanbieding en VW heeft de Golf R32. Met 250pk (voor de 3.2) en 265pk (S3) tikken die nog gevoelig hoger af. Wat de Seat wél voor heeft is z'n prijs. Een stapje hoger gaan shoppen bij beide groepsgenoten zet je minstens € 9000 terug. De prijs lijkt overigens meteen een sterk aankoopargument te worden, al deelt de Belgische fiscus het model in de hoogste categorie in. Van z'n directe concurrenten zijn alleen de Ford Focus RS en de Honda Civic Type-R marginaal goedkoper. Tegelijk zijn ze ook minder krachtig. Een Mégane RS is bijvoorbeeld nog een stuk duurder. Anderzijds komt het prijskaartje al aardig in de buurt van de briljante Subaru Impreza WRX.
Je kan ook moeilijk stellen dat de Cupra krenterig is uitgerust. De uitschieters zijn Xenonkoplampen met actieve bochtverlichting, een snelheidsregelaar en een volautomatische airco. Elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, centrale vergrendeling, een boordcomputer en diens meer vinden we vanzelfsprekend.