We ruilden onze 1.6 HDI voor de 1.6 benzinemotor met automaat, een beslissing waar we al heel snel spijt van kregen. De 1.6 met 16 kleppen levert 120 pk (voorheen 110 pk in de 206cc) en 160 Nm, die 1391 kg in beweging moeten krijgen. De automaat is een volstrekt voorbijgestreefde 4-traps, zij het dat er ook nog een manuele schakelmogelijkheid is, en een ‘Sport'- en ‘Winter'-programma evenmin ontbreken. Er volgt nauwelijks enige reactie op het intrappen van het gaspedaal; en dat is gewoon frustrerend. Bovendien maakt de aandrijving een hels kabaal, terwijl er op de weg niets te beleven valt. Toch ontdekten we een aangenaam zacht bromgeluid vanaf 4000 tr/min, al werd dat teveel overstemd door het lawaai van de automaat. Ons verbruik bedroeg gemiddeld 8,6 l/100 km, zonder dat we konden spreken van enig rijplezier. Vergeet deze combinatie maar... lang leve de diesel!
Peugeot 207CC 1.6 HDi Rijgedrag
Tijdens onze eerste testweek reden we de 1.6 HDI dieselversie, een motorisatie die allicht het best zal scoren in ons landje. De 206cc moest tot in mei 2005 wachten vooraleer hij met een dieselmotor kon besteld worden. In de 207cc zorgt de 1600 die het resultaat is van een samenwerking met Ford, voor 110 pk en 240 Nm koppel. Dat koppel kan tijdelijk oplopen tot 260 Nm dankzij de ‘overboost'-functie. De motor is standaard uitgerust met een partikelfilter en wordt gevolgd door een manuele 5-bak. De 1.6 HDI is een mooi vlot rijdende diesel, die van de 207cc echter geen snelle sportieveling maakt. Met een leeggewicht van 1413 kg kan dat ook moeilijk anders. Hij komt echter in alle omstandigheden vlot weg en laat zich lekker genieten, ook over lange trips. Men voelt dat het wagentje constructief meer power aankan, wat ook bevestigd wordt door het aanbod van een 150 pk turbo benzinemotor. Onze dieselaar was tevreden met een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km, maar op een licht hellend en bochtig parcours piekten we tot 15,2 l/100 km voor het snellere werk. Met zijn 50 liter tank biedt de 1.6 HDI een rijbereik van +/- 700 km en daar kunnen we best tevreden mee zijn. De 207cc lijdt duidelijk minder onder allerhande torsiekrachten dan zijn voorganger. Het kraken en piepen van sommige carrosseriedelen blijft hier dan ook verregaand achterwege, ook als men er de zweep oplegt. Overigens charmeert de 207cc met een prettige wegligging, die uitnodigt om het gaspedaal wat dieper te duwen. De geluiddemping is goed voor zijn klasse en draagt ertoe bij dat de 207cc ook over langere afstanden niet gaat tegenvallen. Kortom, Peugeot boekt veel vooruitgang t.o.v. de 206cc.