De proporties tussen voorste en achterste deel van het koetswerk liggen nu veel evenwichtiger dan bij de 206cc. Dat is het gevolg van de doorlopende booglijn die vanuit de motorkap vertrekt en zich over het interieur spant om meer naar achter met de kofferklep te versmelten. Achteraan loopt een sierlijke ‘kraag' in mat chroom rond de achterruit. Die achterruit staat vrij verticaal opgesteld. Het ‘dikke kont'-effect dat de 206cc werd toegeschreven en waarop de 307cc echt wordt afgerekend, is gelukkig niet te bespeuren bij de 207cc. De tankvuldop zit bij de 207cc plots links, wat even gewenning vergt. De nieuwkomer zit veel harmonieuzer in elkaar en oogt ook degelijker dan zijn voorganger. Tegenover de 206 cc groeit de 207cc flink in alle richtingen: +202 mm in de lengte, + 77 mm in de breedte en + 98 mm voor wat de wielbasis betreft. Jammer genoeg vertaalt zich deze groei nauwelijks door naar passagiersruimte, maar daarover meer in een volgend hoofdstuk. Het stalen vouwdak werkt bij de 207cc volledig automatisch en moet dus niet langer eerst mechanisch ontgrendeld worden. Daardoor opent het ook alweer sneller, al is de eigenlijke bewegingsfase er niet korter op geworden.
Peugeot 207CC 1.6 HDi Exterieur
Het Peugeot designteam lijkt de huidige kenmerken voor de auto's van het merk extra uitvergroot te hebben bij de 207cc. Zo is er in eerste instantie de vervaarlijk wijd opengesperde ‘haaienmuil', hier getooid met een verchroomde kruisverdeling voor het radiatorrooster en chroom omrande ronde mistlichten. Naast de immense visogen kan men onmogelijk naast kijken. Ze zijn helder om de interne lichttechniek te ‘showen' en liggen om de hoek van het koetswerk geplooid, om diep en hoog door te lopen op de flanken. Het uiteinde van het koplampenblok raakt bijna de aanzet van de voorruit. Onze testwagens boden standaard bochtenlicht. Xenonlicht is echter ook optioneel niet verkrijgbaar. Centraal in de motorkap zit een flink uitvergroot merklogo: de leeuw schittert bij elke zonnestraal. In zijaanzicht valt op hoe de motorkaphelling haast lijnrecht doorloopt in de voorruit, die net als bij zijn voorganger (206cc) in een wijde boog over de voorste inzittenden uitmond. Dat is het gevolg van het feit dat Peugeot zijn stalen vouwdak net als voordien 2-delig houdt. Het interieur wordt zeer goed beschermd tegen windinslag, maar sommigen vinden het cabriogevoel net te weinig. Bij de Peugeot 207 hadden we al moeite met de esthetiek van de buitenspiegels, die als ‘flaporen' tegen de carrosserie plakken. Dat is niet beter voor de 207cc, maar we moeten toegeven dat de zichtbaarheid naar achter erg goed is en dat kan bij kleinere exemplaren wel eens behoorlijk tegenvallen. Zodra de contactsleutel wordt uitgenomen, zwaaien de buitenspiegels dicht, om beschadiging te voorkomen en dat kan ons wel bekoren.