Onder het nieuwe kleed vinden we hoofdzakelijk motoren die we al uit de vorige generatie kennen. Bij de benzines omvat het totale aanbod twee 1.2l driecilinders (60 en 70pk sterk), een 1.4 met 86pk en een 1.6 met 106pk. Dieselen kan met een 70 of 80pk krachtige 1.4 TDI, of de 1.9 die 105pk levert. Tijdens onze eerste kennismaking hebben een aantal van die motoren belicht, ditmaal gaan we dieper in op de 1.4 TDI. Dat is in ons land immers de meest populaire versie. In z'n versie met 80pk staat die vanaf € 13.390 in de verkoopslijst. Dan krijgt u hem in Classic-uitvoering terwijl erboven ook nog de niveaus Ambiente en Elegance te vinden zijn.
Het testvoertuig wordt in Ambiente-uitvoering geleverd en zit dus een beetje rijkelijker in de uitrusting dan de Classic. Belangrijke verschillen bestaan uit een gesloten handschoenkastje, een hoogteverstelling voor de bestuurderszetel, de aanwezigheid van een neerklapbare achterbank en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De basisprijs wordt erdoor tot € 15.390 opgetrokken. De optielijst begint meer en meer trekken te vertonen van Volkswagen en is bijgevolg vrij uitgebreid. Toch vallen er voor een bescheiden prijs interessante extra's te rapen. Zo kosten een halogeenverlichting en mistlichten met bochtenverlichting (samen) slechts € 200 en zijn hoofdairbags er voor € 265. De importeur rustte de Fabia uit met 13 opties, waardoor de totaalprijs op € 18.600 komt. Toch geen peulschil, denken we dan.