De Mondeo Clipper haalt op papier een top van 205km/u en sprint in 9,8 tellen naar 100km/u. Waarden die in geen geval door ons testexemplaar gehaald werden. Weinig verwonderlijk, want het had bij de aanvang van de testperiode 0 (nul!) kilometer op de teller en was dus niet ingereden. Wellicht ook daarom dat de remmen het na amper twee noodstopprocedures hevig rokend lieten afweten. Het rempedaal voelt nochtans zeer vertrouwenswekkend aan, maar u begrijpt dat we niet kunnen zeggen dat het goed is. Ons verbruiksgemiddelde tikt ook 3 liter hoger af dan wat de constructeur met 5,9l/100km opgeeft, maar ook dat ‘zou' nog kunnen wijzigen.
De besturing was bij aanvang van de testperiode bijzonder fijngevoelig, maar omdat de servopomp na 500km besloot adhesie te verliezen, kunnen we u ook daar geen sluitend oordeel over serveren. Behalve dan dat we van collega's weten dat dit niet de enige testwagen was met ‘kuren', van allerhande aard. Misschien wacht u toch beter tot wat kinderziektes de wereld uit geholpen zijn. De afstelling van het onderstel is exceptioneel goed, met snedige reacties en een mild onderstuurd gedrag. Om dat laatste te ervaren, moet je evenwel al bochten aanvatten aan snelheden die quasi crimineel zijn. Opvallend, zelfs met de grote velgen, blijft het comfort van een zeer hoog niveau.